Toyota C-HR officiell som elbil
Hybridteknik må vara Toyotas gebit men nu förser de crossovern C-HR med enbart elmotor. Bilen visas nu upp i Shanghai.
Hybridteknik. Inom det området är Toyota pionjärer och släpper nu 24 000 patent för att sprida sina kunskaper. Samtidigt rullar man fram sin crossovermodell C-HR med ren eldrift under bilsalongen i Shanghai. Modellen blir därmed första elbil att byggd på TNGA-plattformen.
Toyota släpper ingen information eller data om tekniken under skalet på C-HR med eldrift men bilen har tagits fram tillsammans med två olika tillverkare, FAW och GAC, och säljs även som Izoa EV (bilen i silver på bilden nedan). Bilarna ska byggas i Kina med kinesisk teknik.
Men det är inte bara under skalet som C-HR har ändrats som elbil. I fronten finns det nu plåt mellan strålkastarna, luftintagen är annorlunda liksom hela stötfångaren. Invändigt ser vi att instrumentklustret är digitalt och har ett för elbilar anpassat snitt.
Toyota har som ambition att släppa tio helt eldrivna modeller på ett globalt plan till mitten av 2020-talet och 2030 ska man sälja 5,5 miljoner elektrifierade bilar per år.C-HR och Izoa EV ska göra debut på den kinesiska marknaden 2020 och kommer att stanna där, hävdar Toyota. Någon global lanseringsplan finns inte i dagsläget.
https://youtu.be/fcIHTxzNTtk
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se