Toyota FCV Plus visar framtidens bränslecellsbil
Bränsleceller ser ut att kunna vara lösningen för framtidens bilar, och Toyota tror hårt på tekniken. I Tokyo ska de visa upp FCV Plus som inte bara kör miljövänligt, den levererar även miljövänlig elektricitet.
Mirai, Toyotas nyligen lanserade bränslecellsbil, är i fokus för tillfället. Inte undra på det, tre minuter tar det att tanka bilen på en vätgasstation, sedan kan man köra omkring 48 mil med endast vattenånga som utsläpp. Många tror att detta är framtidens bilkörning, bara antalet vätgasstationer blir fler. Toyota är en av ett antal biltillverkare som verkligen satsar på tekniken, Hyundai och Honda är två andra. Men det är Toyota denna artikel handlar om, för nu har de tagit bränslecellstekniken ett steg längre, åtminstone i konceptform.
Toyota ska nämligen visa upp den futuristiska bränslecellsbilen FCV Plus på bilsalongen i Tokyo i slutet av oktober månad. Den må se ut som ett rymdskepp från en avlägsen framtid eller som kommen från en annan galax, men det är inte formen som är det intressanta.
Det som väcker vårt intresse är bränslecellsstacken som är placerad mellan framhjulen med tillhörande vätgastank bakom baksätet. När stacken matas med syre och vätgas bildas elektricitet på kemisk väg. Energin lagras i batterier som sedan gör att bilen kan rulla. Men det är inte heller den tekniken som är mest intressant, den har vi nämligen sett förut. Mest fängslande är att FCV Plus kan generera elektricitet genom att suga åt sig vätgasatomerna som finns i den omgivande luften, när bilen är stillastående. Denna gröna energitillverkning kan sedan nyttjas i till exempel hemmet. Toyota kallar det för att gå från miljöbilar till energibilar.
Man nämner inga specifikationer för drivlina, batterier och liknande, inte mer än att i varje hjul sitter det en elmotor, att konstruktionen är väldigt lätt och att måtten är 3,8, 1,75 samt 1,54 meter (längd, bredd och höjd). Hjulbasen är, på millimetern, tre meter.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se