Toyota lanserar fler laddhybrider – ska byggas i Europa
I dag erbjuder Toyota två laddhybrider på europeiska marknaden – RAV4 och Prius som båda byggs i Japan. Framöver ska den japanska biltillverkaren producera laddhybrider även i Europa, då av andra modeller.
Under 2020 lanserade Toyota märkets första laddhybrid som rönte betydligt större intresse än vad Prius Plug-in Hybrid någonsin gjort under sina tio år i livet. RAV4 Plug-in Hybrid, eller RAV4 Laddhybrid som Toyota Sverige har valt att kalla modellversionen, står nu för en klar merpart av den svenska RAV4-försäljningen. Hittills i år har 3 001 RAV4 registrerats i Sverige, 2 007 av dessa är laddhybrider – en andel på 67 procent.
Laddhybrider har alltså inte varit någon större giv från Toyota även om det har förändrats det senaste året. Men framöver kommer det att bli fler laddbara hybrider från den japanska giganten. Enligt Toyota Europas vd Matt Harrison ska fler laddhybrider baserade på märket kärnmodeller erbjudas, och laddhybriderna ska tillverkas lokalt.
Han nämner inte vilka modeller som kan tänkas bli laddhybrider, men det borde vara ganska enkelt att räkna ut – Corolla som byggs Burnaston-fabriken i England samt C-HR som byggs i märkets fabrik i nordvästra Turkiet. Båda modellerna börjar närma sig uppdatering (Corolla) och generationsskifte (C-HR), tillfällen som passar utmärkt för att introducera laddhybriddrivlinor.
Yaris Hybrid byggs också i Europa, men denna lilla modell skulle som laddhybrid sannolikt inte bli mycket snålare än i dag. Däremot skulle den bli onödigt tungt (beroende på batteristorlek) och framför allt betydligt dyrare.
Corolla säljs redan som laddhybrid i Kina, bland annat under modellnamnet Levin. Det har den gjort sedan andra halvan av 2019.
Toyota är även på gång att introducera elbilar på europeiska marknaden. I dag erbjuder man en elektrisk variant av Proace, en skåpbil som vi nyligen provkörde, och om drygt ett år ska man börja sälja sin första elektriska personbil – Toyota bZ4X som vi fick se som koncept för ett par veckor sedan.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se