Foto: Toyota

Toyota omprövar sin elbilsstrategi

I fjol sade man att man skulle lansera 30 nya elbilsmodeller till 2030. Det kanske inte blir av, efter att strategin sagts vara under omprövning. 

Toyota tycks ha ett kluvet förhållande till elektrifieringen. Man har hävdat i omgångar att elbilar inte är den enda lösningen utan att framtiden bör ha en mångfald av drivlinor i sitt sköte, och till och med att elbilar är överreklamerade. Man har också pekats ut som sämst i elbilsomställningen

Men sent i fjol serverade man ett smörgåsbord som fick belackarna att sätta i halsen. Inte mindre än 15 nya elbilsmodeller avtäcktes av företagets vd Akio Toyoda, prototyper som visade hur Toyota tänkte sig sin framtid. Samtidigt sade man också att till 2030 skulle inte mindre än 30 nya, helt eldrivna modeller ha lanserats. 

I våras kom så den första helt egna elbilen bZ4X och i dagarna har man också presenterat ytterligare en elbil, bZ3, som är helt och hållet avsedd för den kinesiska marknaden. 

Toyota bZ3 ska enbart säljas i Kina. Foto: Toyota pressbild

Men nu rapporterar branschtidningen Automotive News att Toyota omvärderar hela sin elektrifieringsstrategi. Man har pausat utvecklingen av de 30 planerade nylanseringarna och utvärderar andra möjligheter, som exempelvis att utveckla en helt ny elbilsplattform, skriver tidningen och hänvisar till ”fyra personer med insyn i planeringen”. 

En orsak ska vara att omställningen i omvärlden tycks gå snabbare än vad man hade förutsett. Den plattform, e-TNGA, som dagens modeller är baserade på är anpassad för produktion i befintliga fabriker parallellt med förbränningsmotorbilarna. Som det ser ut nu, med de större volymer som förväntas i framtiden, skulle det vara mer lönsamt att bygga dedikerade elbilsfabriker och konstruera bilarna för effektivare montering. 

Detta för att inte hamna efter konkurrenter som Tesla vad gäller produktionskostnad. Automotive News nämner den amerikanska elbilstillverkarens så kallade ”giga press”, enorma pressgjutningsverktyg för stora, strukturella komponenter, som typiskt kostnadsbesparande. 

Ett strategiskt skifte skulle kunna försena Toyotas tänkta utrullning av nya elbilsmodeller. Samtidigt skulle man stå bättre rustade att möta konkurrensen längre fram.