Toyota patenterar låtsas-växlar för elbilar
Patentet tycks visa en elbil med konventionell växelspak. Men det ska också gå att köra växellöst. På det hela taget tycks det vara en gimmick.
Elmotorer lämnar sitt maximala vridmoment redan från stillastående. Det har minskat behovet av växellådor, även om vissa tillverkare utnyttjar växlingsmöjligheter för att bredda hastighetsområdet. Vi tittar framför allt på dig, Porsche Taycan.
Det är en utveckling som inte gillas av alla. Nu har Toyota inkommit med en patentansökan till de amerikanska patentmyndigheterna med en lösning som ska kunna simulera en manuell växellåda i elbilar. Det rapporterar nyhetssajten InsideEVs.
Grunden i den tekniska lösningen är en styrenhet som reglerar vridmomentet från motorn så att det ska efterlikna kraftutvecklingen på olika växlar. I lösningen finns en låtsas-kopplingspedal och en låtsas-växelspak, som tillsammans ska återskapa känslan av att köra en bil med förbränningsmotor och konventionell växellåda.
Toyota kallar i patentansökan kopplingspedalen för en ”pseudo-koppling” och växelspaken för en ”pseudo-spak”. Hela spakapparaten är alltså en konstlad historia, och ingenting som egentligen tillför någon egentlig teknisk fördel till eldriften, annat än att den kan efterapa en konventionell manuell växellåda.
Vad Toyota har för avsikter när det gäller användning i kommersiella produkter framgår inte. Men InsideEVs spekulerar i att lösningen kan komma att användas i sportbilar för att lägga till en dimension till körupplevelsen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se