Toyota satsar på renodlad elbil – med ny batteriteknik
Av de stora biljättarna har Toyota hittills varit de som varit mest negativt inställda till renodlade elbilar. Nu rapporterar dock källor i Japan att Toyota ändrat i planerna. Tack vare en ny batteriteknik ska laddningen nu gå på några minuter, och Toyota lansera en elbil redan 2022.
Trots att Toyota var tidigt ute inom elektrifiering när man lanserade första generationen Prius har företaget varit märkbart ointresserade av att lansera renodlade elbilar. I stället har Toyota förespråkat bränsleceller och vätgasdrift, så till den grad att de till och med lanserat vätgasbilen Mirai (som Erik Wedberg ses tanka på bilden ovan).
Nu rapporterar dock japanska källor till nyhetbyrån Reuters att Toyota har tänkt om. Redan till år 2022 ska företaget, om uppgifterna stämmer, lansera en renodlad elbil med lång räckvidd – i stil med exempelvis Tesla eller Nissan Leaf. Nyckeln till kovändningen är en ny typ av batterier, så kallade solid-state-batterier. Till skillnad från dagens Litium-jon-batterier, som har en flytande eller gelbaserad electrolyt, så är elektroderna i ett solid-state-batteri – vilket namnet antyder – förbundna med en elektrolyt i fast form.
Detta gör att batterierna både blir mer lätthanterliga och säkrare än vad dagens batterier är, och medger också att man kan ladda med betydligt högre strömstyrka. Enligt vad Reuters erfar kommer detta göra att Toyotas elbil inte behöver en halvtimme för en snabb laddning, som dagens modeller av Tesla och Nissan, utan går att fylla under betydligt kortare tid, några minuter.
Även andra biltillverkare, däribland BMW, har jobbat med utveckling av solid-state-batterier. Toyota själva har ännu inte bekräftat planerna, men om de stämmer innebär det att utvecklingen av batterierna har kommit betydligt närmare en riktig serieproduktion än tidigare.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se