Toyota ska sälja 10 000 bränslecellsbilar
Toyota har stora förhoppningar och satsar stort på vätgasdrivna bränslecellsbilar. Av bränslecellsbilen FCV hoppas Toyota kunna sälja 5 000–10 000 bilar och 2020 ska mer än 10 000 bilar säljas per år.
På Tokyosalongen visade Toyota bränslecellskonceptet FCV för att berätta att deras bränslecellsprojekt börjar gå mot slutfasen. Att japanerna satsar stort på tekniken och har stora förhoppningar framgår med all tydlighet när Toyotas utvecklingsdirektör Soichiro Okudaira talar med Automotive News Europe.
–Efter år 2020 kommer bränslecellsbilar att anses vara bara ännu ett alternativ till miljövänliga bilar, säger Soichiro Okudaira till Automotive News Europe.
Toyota räknar med att kostnaderna för bränsleceller kommer att sjunka dramatiskt under de närmaste åren. I prototyper från 2007 kostade bränslecellssystemen omkring 750 000 kronor att tillverka. År 2015 beräknar Toyota att systemen ska kosta cirka 36 000 euro, motsvarande 235 000 kronor. I senaste konceptbilen FCV har bränslecellerna kunnat göras billigare tack vare minskat användande av platina som katalysator. Man har också kunnat använda samma motor och elektronik som i de vanliga hybridmodellerna.
Inom fem år efter lanseringen av Toyotas första bränslecellsbil 2015 tror Soichiro Okudaira att man kommer att kunna minska kostnaderna ännu mer, kanske med så mycket som 80 procent. Toyota har inte sagt något om vad bränslecellsbilen kan komma att kosta år 2015 men med hänsyn till produktionskostnaden för bränslecellerna tror branschbedömare på ett pris omkring 45 000 euro.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se