Toyota släpper tusentals bränslecellspatent fria
Toyota vill främja bränslecellsutvecklingen och gör därmed ”en Tesla”, det vill säga släpper patent fria för att sätta fart på konkurrenterna.
Det var i november som Toyota presenterade nya vätgasdrivna bränslecellsbilen Mirai Fuel Cell Sedan. Den japanska bilgiganten har länge satsat på hybridbilar men ser framför sig en framtid med bränslecellsbilar som inte släpper ut några avgaser alls, inte mer än vatten i form av ånga.
Men Toyota vill inte vara ensam herre på bränslebilstäppan i framtiden, de vill hellre se en sund utveckling på bred front som även inkluderar konkurrenterna. Därför gör de nu som Tesla Motors gjorde sommaren 2014 då den amerikanska elbilstillverkaren släppte sina patent fria för att de anser att utvecklingen av elbilar går för långsamt.
Toyota släpper 5 680 patent som berör bränslecellsbilsteknik fria för att ”sporra utveckling och införande av innovativ bränslecellsteknik runt om i världen”.
Det handlar om 1 970 patent som rör bränslecellsstackar, 290 som rör högtryckstankar för vätgas, 3 350 om mjukvarukontroller för bränslecellssystem samt 70 som handlar om framställning och leverans av vätgas.
– Första generationens vätgasdrivna bränslecellsbilar, som lanseras mellan 2015 och 2020, kommer att vara avgörande. Det kräver en samlad insats med okonventionella samarbeten mellan biltillverkare, statliga anordningar, akademiska institut och energileverantörer. Genom att ta bort de traditionella gränserna mellan företag kan vi påskynda utvecklingen av ny teknik och nå den mobila framtiden snabbare, effektivare och mer ekonomiskt. Vi tror att när goda idéer delas kan stora saker hända, säger Bob Carter, Automotive Operations-chef för Toyota Motor Sales USA på den pågående elektronikmässan CES 2015 i Las Vegas.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se