Toyota-teknik till alla – till och med konkurrenterna
Toyota vill sänka sina skenande utvecklingskostnader och ska erbjuda sin teknik på en öppen marknad.
Att Nissan, Renault och Mitsubishi kommer att dela teknik på framtida elbilar för att skära i utvecklingskostnader kunde vi berätta för en tid sedan. Ingenjörer hos de olika märkena ska jobba tillsammans i ett tidigt skede för att effektivisera tillverkning och plocka fram gemensamma motorer, batterier och växelriktare.
Inte konstigt alls egentligen då alla dessa märken numera ingår i samma koncern, Mitsubishi anslöt tidigare i år efter att ha köpts upp av Nissan.
Nu vill även Toyota kapa i utvecklingskostnaderna och är villiga att sälja sin teknik på en öppen marknad. Ja, rent av till konkurrenter. Toyotas chef för drivlinor, Toshiyuki Mizushima, menar att man i framtiden ska jobba tätare med sina underleverantörer på ett tidigt stadium för att göra så att tekniken kan passa andra biltillverkare.
Detta kommer som en effekt av att Toyota ska öka sin satsning på hybridteknik med 30 procent till år 2021. Man kan förstå Toyotas huvudbry då utvecklingskostnaderna har ökat med 73 procent sedan 2010, enligt Automotive News.
Som exempel nämns Denso, Toyotas största samarbetspartner, som med enkla medel skulle kunna anpassa delar av Toyotas hybridteknik för andras motorer. I dag går inte det på grund av att de helt inte passar fysiskt och har annat voltantal.
Att tekniken i dagens bilar utgörs mer och mer av elektronik än mekanik gör att samarbeten mellan olika tillverkare är lättare. Det är en utveckling vi kommer att få se mer av med tanke på elbilens framfart den senaste tiden.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se