Toyota utvecklar vätgasdriven bränslecells-Hilux
Med start efter årsskiftet kommer Toyota att påbörja prototyputveckling av en vätgasdriven Hilux med bränslecell vid märkets fabrik i engelska Burnaston.
Nyheten är av dubbelt intresse. För det första genom att Toyota fortsätter på sin inslagna bana med utveckling av vätgastekniken. Vi har tidigare både rapporterat om och provkört bränslecellsbilen Toyota Mirai, som i den andra generationen blev en riktigt trevlig bil. Mycket riktigt är det just den andra generationens bränslecellsteknik från Mirai som kommer stå som bas för Hilux-projektet.
Det är intressant med utveckling av bränslecellstekniken och att det nu sker i ett nyttofordon från världens största biltillverkare borde ge ringar på vattnet. Men nyheten är även intressant sett ur det perspektiv att satsningen sker i England via Toyota Motor Manufacturing (UK) Ltd. Brexit innebar något av ett stålbad för den brittiska fordonsindustrin, alla nya projekt som kan knytas dit är sett ur brittiskt perspektiv positivt. Projektet stöttas finansiellt av den brittiska regeringen genom vad som kallas APC Advanced Propulsion Center, vars syfte ”är att stödja utvecklingsprojekt som bidrar till nollemissioner inom fordonsindustrin” som det står i pressmaterialet från Toyota. Toyota leder ett konsortium för utvecklingen av vätgasdrivna Hilux där även de brittiska ingenjörsföretagen Ricardo, ETL, D2H och Thatcham Research ingår.
Första prototyperna tas fram under 2023 och sedan ska produktion i små serier följa, som det heter.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se