Toyota visar RAV4 Plug-In Hybrid
Nya Toyota RAV4 är på väg att bli laddbar. På bilsalongen i Los Angeles nästa månad har RAV4 Plug-In Hybrid världspremiär.
Att Toyota har haft för avsikt att göra en laddhybrid av nya RAV4 har varit känt ett tag. Nya RAV4 Hybrid i all ära, men med en bilvärld som går mot allt större grad av elektrifiering är en laddbar hybrid ett naturligt steg på vägen mot rena elbilar och bränslecellsbilar.
I dag har Toyota skickat ut en första bild på RAV4 Plug-In Hybrid. Tyvärr är tillhörande information ytterst sparsam. Det enda vi får veta är att laddhybriden erbjuds i en ny färg kallad Supersonic Red (låter inte lika tufft på svenska – överljudsröd) och att modellen blir den mest kraftfulla RAV4 som världen hittills skådat. Det betyder att RAV4 Plug-In Hybrids drivlina genererar mer än de 222 hästkrafter som vanliga hybriden – Hybrid AWD-i – besitter (med framhjulsdrift är effekten 218 hk).
LÄS MER: Nya Toyota RAV4 underkänd i älgtestet
Ingen information om batteristorlek, räckvidd på el och liknande bjuds vi på i dag. Men vi kan förutse att RAV4 Hybrids 1,6 kWh stora nickelmetallhydridbatteri byts ut mot ett litiumjonbatteri av betydligt större storlek. Vi vågar nog tro att kapaciteten blir betydligt större än i Prius Plug-In Hybrid vars batteri är på 8,8 kWh. Ska RAV4 Plug-In Hybrid kunna konkurrera på lika villkor måste kapaciteten upp mot 13-14 kWh. Exempelvis har Outlander Plug-In Hybrid numera 13,8 kWh, 0,8 kWh mer än uppdaterade Passat GTE.
Den 20 november serverar vi alla fakta i samband med avtäckningen på bilsalongen i Los Angeles.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se