Tre nya modeller från Fisker
Fisker visar nu upp sitt planerade utbud för 2026. Tre nya elbilar med helt olika fokus. En cabriolet, pickup och suv.
De första exemplaren av Fisker Ocean har nyligen börjat levereras till de första kunderna. Att företaget har flera modeller på gång har vi fått smakprov av tidigare, men nu visar Henrik Fisker upp mer detaljerat vad de har planerat för kommande år.
Som ärkefiende till Elon Musk kan Henrik Fisker inte stå utan en Cybertruck-konkurrent i utbudet. Fiskers svar är pickupen Alaska. Den bygger på en förlängd version av FT31-plattformen Ocean baseras på. Enligt Fisker är den utvecklad att vara världens lättaste eldrivna pickup. Beroende på modellversion ska räckvidden vara mellan 37-55 mil, och de första leveranserna är planerade till 2025. Prismässigt startar den på 45 400 dollar, cirka 480 000 kronor.
Storleksmässigt placerar den sig snäppet under bilar som bland annat Tesla Cybertruck och Ford F-150 Lightning. Lastutrymmet mäter 137 centimeter långt i grundutförande, med luckan nedfälld blir det 229 centimeter. Men för att möjliggöra längre last än så har Fisker en lite udda lösning. Bakväggen till kupén kan fällas ned och då ryms last upp till 280 centimeter långt, om det lastas till ryggen på framstolarna.
Henrik Fisker har sett till att bygga in några anpassningar för den amerikanska marknaden. Så som bland annat hållare för cowboyhatt i taket och en extra stor mugghållare i mittkonsolen.
Utöver Alaska får vi även en bättre titt på kommande Ronin. En fyrdörrars cabriolet med fem sittplatser. En biltyp som nästintill är unik i dagens bilvärld. Henrik Fisker själv kallar den för ”världens första eldrivna fyrdörrarscabriolet”, och han har troligen rätt.
Likt konceptbilen Fisker EMotion, som visades på CES i Las Vegas 2018, har Ronin fyra så kallade fjärilsdörrar. Taket består av en hardtop tillverkad av kolfiber.
Ronin ska driva på alla fyra hjul med hjälp av tre elmotorer, en fram och två bak, som tillsammans levererar över 1 000 hästkrafter, 725 kW. 0-96 km/h ska avklaras på omkring två sekunder.
Exakt vilken kapacitet batteriet har får vi inte veta men Fisker utlovar en räckvidd på över 96 mil.
Vi har tidigare fått se smygtittar på Ronin både under 2022 och tidigare i år. Då har det pratats produktionsstart redan 2024. Men nu nämns inget om det, även fast man öppnat möjlighet till förbeställning.
Den tredje modellen har vi redan fått veta en del om. Fisker Pear, som står för Personal Electric Automotive Revolution, ska bli den nya lågprismodellen. Den bygger på en plattform kallad SLV-1 och den är byggd enligt Fiskers så kallade ”Steel++”-process, vilket ska göra att Pear behöver 35 procent färre delar är motsvarande konkurrenter.
Pear har bland annat sex sittplatser, tre fram och tre bak, och på ett liknande sätt som hos Alaska fälls bagageluckan ner i golvet. Något Fisker kallar för ”Houdini Trunk”.
Tidigare har det pratats om en räckvidd på uppåt 48 mil och ett startpris på 29 900 dollar, cirka 320 000 kronor. Produktionsstart av Fisker Pear är planerad till mitten av 2025.
Som komplement till de tre nya modellerna visade Fisker även upp ett terrängpaket till Ocean. Force E ska finnas tillgängligt för de som köper Ocean i antingen Ultra eller Extreme-utförande. Det ska gå att köpa både vid nybeställning men även gå att eftermontera. I paketet ingår bland annat 33-tumshjul monterade på 20-tumsfälgar som ger extra marfrigång, andra stötdämpare, takkorg, hasplåtar och skärmbreddare.
Det ska finnas tillgängligt från första kvartalet 2024.
Hela presentationen från Fisker kan du se nedan.
https://youtu.be/lETXC9S6S54
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se