Foto: Peter Klemensberger / Teknikens Värld

Trendspanare: Laddhybrider vid högt elpris

Med skenande elpriser väljer fler laddhybrider i stället för elbilar.

Det tror i alla fall handelsplatsen för begagnade bilar, Kamux, som trendspanat på 2022.

Den pågående coronapandemin, komponentbrist och skenande elpriser påverkade bilbranschen under 2021. Begbilshandlaren Kamux har efter en tillbakablick på 2021 trendspanat på det innevarande året.

– Vi har märkt hur kunderna är mer pålästa när det kommer till miljö och teknik i sina bilar. Andelen laddningsbara bilar bland nya bilar ökade ytterligare förra året, och detta återspeglas också i intresset för begagnade bilar, där låga utsläpp värderas. Det är en utveckling som är otroligt rolig att se, säger Kerim Nielsen, vd Kamux Sverige.

Ett ökat intresse för teknik och bilens olika finesser återspeglas också i intresset för utrustning.

– Teknik och bilens utrustningsnivå verkar spela en allt större roll för kunderna. De ger både säkerhet och körkomfort, säger Kerim Nielsen.

Rädsla för höga priser

Elpriserna skenade framför allt under november och december vilket kan komma att påverka bilförsäljningen under våren. Beroende på elavtal och laddavtal så var det i december dyrare att köra elbil än bensinbil. Rädslan för fortsatt höga elpriser har, enligt Kamux, lett till en ökad efterfrågan på laddhybrider.

Nyare laddhybrider kan köras mellan fem och tio mil på el i gynnsamma förhållanden vilket för många betyder att de kan köra korta sträckor bara på el. Men vid långkörning i hög fart drar elbilen mycket energi vilket då påverkar bränsleekonomin. 

Halvledarkrisen har lett till långa väntetider på nya bilar från flera tillverkare. Enligt Kamux trendspaning kommer bristen att fortsätta under 2022 och de som behöver en bil snabbt behöver då titta på utbudet av begagnade bilar.