Två länder har hälften av alla elbilsladdare i EU
Hälften av alla elbilsladdare i EU är koncentrerat till två av medlemsländerna. Av de totalt 307 000 laddpunkterna finns 90 284 i Nederländerna och 59 410 i Tyskland. Sverige ligger på fjärde plats med Italien tätt därefter och Frankrike finner vi på bronsplats.
Ny data från ACEA, European Automobile Manufacturers Association, visar att i princip hälften av alla laddare inom EU återfinns i två länder. Nederländerna tar hem storslam med strax över 90 000 laddpunkter på en landyta som motsvarar endast 0,8 procent av EU:s totala landyta. Nederländerna har kommit långt när det gäller omställning till laddbara bilar och har ökat stadigt under flera år.
Tyskland med sina nästan 60 000 laddpunkter står för 19,4 procent av det totala antalet laddpunkter på en landyta som motsvarar 8,7 procent. Med andra ord så återfinns hälften av alla laddpunkter i två länder som motsvarar endast tio procent av EU:s landyta, den andra hälften är utspridd på övriga medlemsländer som motsvarar ungefär nittio procent av hela landarealen i EU.
Länder med flest laddpunkter
1. Nederländerna 90 284
2. Tyskland 59 410
3. Frankrike 37 128
4. Sverige 25 197
5. Italien 23 543
Nederländerna har till exempel 1583 gånger så många laddpunkter som Cypern. Politiska incitament och andra orsaker har så klart påverkat att det är en så ojämn fördelning. Vissa länder bygger ut mer än andra och det har sina orsaker, men oavsett så behövs det fler laddare med den utveckling som vi ser i dag.
Länder med minst antal laddpunker
1. Cypern 57
2. Malta 98
3. Litauen 207
4. Estland 385
5. Lettland 420
Utbyggnaden av laddstationer har gått framåt men det är en bra bit kvar för att kunna möta alla krav och den ökande andelen laddbara fordon, en studie av McKinsey visar att det kommer behövas uppåt 6,8 miljoner laddpunkter i EU år 2030 för att möta de hårdare utsläppskraven. Rent konkret behövs det installeras ungefär 14 000 nya laddpunkter i veckan för att nå de målen. I dag ligger det på en nivå av ungefär 2 000 i veckan.
Noterbart är också att under åren 2017-2021 så har försäljningen av laddbara bilar ökat tio gånger samtidigt som takten av installerade laddpunkter endast har ökat trefaldigt. Vilket ytterligare förklarar att laddinfrastrukturen inte hänger med.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se