Två miljoner BMW 7-serie i Dingolfing
BMW:s lyxsedan 7-serie har nått en milstolpe som heter duga. Två miljoner exemplar har tillverkats sedan starten 1977. Jubileumsexemplaret blev eldrivna varianten i7.
Du kanske minns våren 1977 när BMW presenterade ersättaren till E3? Just det, det var då 7-serie såg dagens ljus för första gången.
Därefter har det rullat på. 7-seriegenerationerna har avlöst varandra i en ganska rask takt om ungefär 6-9 år. E23 avlöstes 1986 av E32 som i sin tur avlöstes 1994 av E38. Sju år senare, 1991, kom generation E65 som 2008 ersattes av F01 som i sin tur fick en ersättare 2015 i form av G11. Från och med i år heter senaste generationen G70 och för första gången finns 7-serie även i ett helt eldrivet format, då går den under beteckningen i7.
Gemensamt för alla generationer är att de har tillverkats i BMW:s fabrik i Dingolfing, ungefär tio mil nordost om märkets ”huvudstad” München. Nyligen passerade exemplar nummer två miljoner produktionsbandet vilket förevigades med bland annat bilden högst upp i denna artikel.
Jubileumsbilen blev en BMW i7 xDrive60 i svart, precis en sådan som vi nyligen provkörde.
Men nu till något viktigare... vilken generation 7-serie är du lite extra svag för? Är det dagens G70 eller kanske du ändå gillar Chris Bangles bespottade E65 mellan 2001 och 2008? Ta en titt i bildgalleriet nedan innan du tar ditt beslut och skriver en kommentar lite längre ned.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se