Foto: A.R. Wiggers / TVR

TVR sponsrar Formel E och bygger elbilar

Det gamla brittiska sportbilsmärket TVR har haft problem med att få ut sin nya bil med V8-motor. Nu lägger man om kurs och elektrifierar.

Tiden har sprungit ifrån TVR. Det gamla brittiska sportbilsmärket, som tillverkade sin första bil 1949 och sin senaste 2006, har sedan 2013 nya ägare. En ny bil visades upp 2017 men har ännu inte kommit i produktion. TVR räknar med att leveranserna startar först under sista kvartalet nästa år. 

Bilen ligger dessutom knappast i tiden utan kan ses som den sista av sin sort: Griffith, som modellen heter, är framtagen av designikonen Gordon Murray och har en Ford-V8:a på fem liter under huven.

TVR kan ses som en dinosaur i bilvärlden, därför kommer det senaste pressmeddelandet som en överraskning – tillverkaren står som sponsor för Monacos och Londons deltävlingar i Formel E – ett mästerskap för eldrivna formelbilar. I samma veva presenteras en elbilssatsning, även om detaljerna i dagsläget är få. 

TVR:s ordförande Les Edgar bekräftar att en eldriven version av tidigare nämnda Griffith ska komma ut på marknaden 2024, om än i begränsad upplaga. Det kan med andra ord inte handla om särskilt många exemplar från den lilla tillverkaren. Mer intressant är att man  ”tätt inpå” sin debut som elbilstillverkare ska lansera ytterligare två eldrivna modeller. Bilarna ska byggas med Gordon Murrays i-Stream-teknik som medför en lättare, mer flexibel och kostnadseffektiv grundkonstruktion.

Riktigt som en chock kommer emellertid inte beskedet om TVR:s väg mot elektrifiering. Redan i november förra året bildade man ett samriskföretag med med gruvbolaget Ensorcia som utvinner litium i Sydamerika på ett patenterat och miljövänligt vis. Detta för att säkra batterier till TVR:s framtida elbilar, hette det då.      

Monacos E-Prix körs nu på lördag den 30 den april och Londons E-Prix, med två deltävlingar, körs den 30 and 31 juli. Det återstår att se om mer information om TVR:s elbilar dyker upp under tillställningarna.