Tyskland förbi Norge i antal laddbara bilar
Norge har länge varit Europas främsta marknad för elektrifierade bilar, men under första kvartalet i år skedde en förändring. Tyskland gick om.
Dieselbilarna tappar kraftigt i den europeiska försäljningsstatistiken och en av de marknader där de har tappat absolut mest är den tyska, vilket har gett plats för andra drivmedelstyper. Bensinbilarna har därför ökat i landet men det är framför allt bilar som drivs med alternativa bilar som går starkast framåt, procentuellt sätt. Elektrifierade bilar som är laddbara, det vill säga elbilar och laddhybrider, har ökat så pass kraftigt i Tyskland (80,2 respektive 60,5 procent) under första kvartalet i år att landet nu gått om Norge som Europas främsta marknad för elbilar. Det visar ACEA:s senaste statistiksammanställning.
Norge är fortfarande något starkare än Tyskland sett till rena elbilar, men blandas laddhybriderna in är det vårt södra grannland som ”avgår med segern”.
I Tyskland registrerades under årets första tre månader 17 574 laddbara bilar, en ökning om 70,2 procent jämfört med motsvarande kvartal 2017. I Norge var motsvarande siffra 16 182, en ökning om 20 procent.
Sverige stod också för en stor ökning av laddbara bilar under första kvartalet – 63 procent. Men antalet bilar är mer blygsamt än i Tyskland och Norge – 6 210 exemplar.
Tittar vi på statistiken som exkluderar laddhybriderna är Norge etta i Europa med 9 694 exemplar under månaderna januari, februari och mars. Tyskland skuggar med 9 127 bilar och Frankrike ligger ett par hack bakom med 7 322 bilar.
Sverige hamnade på en sjundeplats i Europa sett till antalet elbilar under första kvartalet – 1 250 stycken, efter exempelvis Österrike men före bland annat Italien och Spanien.
Elbilarna i Europa (EU+EFTA) ökade under kvartalet med 35 procent till totalt 43 585 stycken. Laddhybriderna ökade med 47,2 procent till 44 744 stycken. De laddbara bilarna ökade därmed totalt med 40,9 procent till 88 329.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se