Tyskland höjer bidrag vid köp av elbil och laddhybrid
För att hålla uppe och öka intresset för elektrifierade bilar höjer nu Tyskland det ekonomiska stöd som köpare av biltyperna erhåller.
I förra veckan skrev vi om hur länder som via staten subventionerar köp av elbilar och laddhybrider har en klart högre andel elektrifierade bilar i sin fordonsflotta än länder som ger litet eller inget ekonomiskt stöd alls.
Tyskland är ett land som subventionerar köp av elektrifierade bilar, men har ändå en lägre grad av biltypen på vägarna än flertalet andra länder. I jämförelse med Sverige ligger Tyskland en bra bit bakom som i sin tur ligger väldigt långt bakom Norge.
Nu har Tyskland bestämt sig för att höja insatsen, och det med hjälp från de tyska biltillverkarna. Det var i måndags som den tyska regeringen satt ned med de högsta cheferna från BMW, Daimler och Volkswagen och kom fram till att subventionen för elbilar som kostar max 40 000 euro (430 000 kronor) ska höjas från dagens 4 000 (43 000 kr) till 6 000 euro (64 000 kr) per fordon samt från 3 000 (32 000 kr) till 4 500 euro (48 000 kr) för laddhybrider.
LÄS MER: Elbilar iskalla – utan subventioner
Den tyska fordonsindustrin kommer att bekosta hälften av stödet vid köp av elbil eller laddhybrid, och enligt förbundskansler Angela Merkels talesperson Steffen Seibert finns det utrymme för att subventionera mellan 650 000 och 700 000 bilköp.
Förändringarna kommer att träda i kraft redan nu i november månad och vara giltiga till och med år 2025.
Angela Merkel presenterade tidigare i år klimatsatsningar som bland annat innehöll ett sikte på att uppemot tio miljoner utsläppsfria bilar ska rulla i Tyskland år 2030. Då vill man även, enligt ett uttalande av Merkel den gångna helgen, se en miljon laddplatser runt om i landet.
Redan till 2022 ska 50 000 laddplatser vara installerade. 15 000 av dessa ska landets biltillverkare finansiera.
LÄS MER: Ras för elbilar i Norge
I dag rullar omkring 47 miljoner fordon i Tyskland varav runt 420 000 är eldrivna eller hybrider. När 2019 summeras räknar man med att ha sålt 53 000 helelektriska bilar i landet.
I Sverige har vi som bekant också subventioner vid köp av bilar med lägre utsläpp. Vid köp av elbil eller vätgasbil, det vill säga utsläppsfria bilar, uppgår bonusen till 60 000 kronor. För laddhybrider är bonusen rörlig beroende på hur mycket koldioxid som släpps ut. Som lägst är bonusen för laddhybrider 10 020 kronor. Gasbilar erhåller också en bonus, eller klimatbonus som stödet politiskt kallas, på 10 000 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se