Uber elektrifierar tillsammans med Renault
Det blir Renault som får uppdraget att se till fler Uber-bilar ska gå på el. En förhoppning är att redan 2025 ska hälften av alla resor med Uber i Europa ske med en elbil.
Det är första steget till det som kan komma att bli ett större partnerskap. Uber och Renault/Nissan-koncernen har tecknat ett avtal för samarbete gällande elektrifierade transporter i Europa.
De två företagen ska undersöka om och i så fall hur det är möjligt att i Uber App erbjuda resor med en prisvärd elbil. Bakom samarbetet finns ett projekt i Storbritannien där Uber samarbetat med Nissan.
Uber har som målsättning att vara helt utsläppsfria. Om fem år, 2025, ska hälften av alla Ubers bilar i Amsterdam, Berlin, Bryssel, Lissabon, London, Madrid och Paris vara elbilar. Och redan i slutet av nästa år ska Uber kunna erbjuda utsläppsfria bilar på en marknad som motsvarar 80 procent av alla deras transporter.
TEST: Så bra är Renaults elbil Zoe
En direkt effekt av samarbetet är att vi som kunder ska kunna välja en elbil från Renault eller Nissan i Ubers app. Pilotprojektet i Storbritannien ska spridas till först och främst Frankrike, i slutet av det här året, och senare till Nederländerna och Portugal. Uber och Renault ska också tillsammans marknadsföra den nya tjänsten.
TEST: Så bra är Nissans elbil Leaf
Uber har antagit målsättningen att senast 2040 vara en helt eldriven plattform. Uber har satsar totalt cirka åtta miljarder till olika insatser för förarnas omställning.
I Sverige finns sedan i somras elbilstjänsten "Uber Green" och den tjänsten ska nu expandera till från 37 städer till närmare 60 städer fram till slutet av 2021.
QUIZ: Testa dina bilkunskaper här!
– Som den största mobilitetsplattformen i Europa har vi ett ansvar för vår klimatpåverkan och vi vill bidra till mer hållbara städer. Detta ambitiösa åtagande gör vi för och tillsammans med förare, städer och resenärer för att accelerera elektrifieringen av vår plattform, säger Peter Löfstrand, Nordenchef på Uber, i ett pressmeddelande.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se