Undersökning: Toyota sämst förberedda på elbilsomställning
Japanska biltillverkare bedöms vara sämst förberedda på att ställa om sin tillverkning från fossilbilar till nollutsläppsbilar, enligt en ny undersökning. År 2029 förväntas Toyota ligga sämst till.
Japanska biltillverkare anses inte sällan ligga efter i elbilsomställningen. Den bilden bekräftas av tankesmedjan Influencemap som har publicerat en ny undersökning där de kartlägger världens biltillverkares förutsättningar för att ställa om till produktion av nollutsläppsbilar.
Japanska Honda, Nissan och Toyota bedöms ligga sämst till. År 2029 förutspås endast 14 procent av Toyotas globala årsproduktion bestå av elbilar eller vätgasbilar, det vill säga så kallade nollutsläppsbilar. Honda och Nissan spås ha kommit lite längre med en andel på 18 respektive 22 procent nollutsläppsbilar.
Bäst till bland världens biltillverkare ligger förstås Tesla som redan nu är på 100 procent, därefter kommer Mercedes och BMW med 56 respektive 46 procent.
Influencemap påpekar att Internationella energirådet har satt som mål att 57,5 procent av all personbilstillverkning måste bestå av nollutsläppsbilar år 2030 för att 1,5-gradersmålet ska vara möjligt att nå. Enligt Influencemaps undersökning är det alltså bara Tesla och Mercedes som kommer att nå det målet.
Trots en allt snabbare omställning till elbilar spår Influencemap att 68 procent av alla sålda bilar år 2029 kommer att ha förbränningsmotorer (inklusive hybrider och laddhybrider). Endast 0,1 procent förväntas vara vätgasbilar.
Japanernas relativt långsamma omställning bedöms bero på att den japanska fordonsindustrin är förhållandevis milt pressad av klimatpolitiska mål. Det väntas också leda till att den japanska personbilsflottan endast kommer att bestå av 14 procent elbilar år 2029. Det kan jämföras med Europa och USA där elbilsandelarna bedöms bli 59 respektive 35 procent.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se