ID.-förare är besvikna på tillgången till snabbladdning och väljer därför gärna en annan typ av bil när det vankas långresa. Foto: Teknikens Värld

Varannan elbilsförare väljer annan bil för långresa

Volkswagen har gjort en undersökning bland sina kunder gällande den publika laddinfrastrukturen. Många är besvikna och hälften låter elbilen stå hemma när de ska resa långt.

Det är ingen nyhet att många avstår från att köpa en elbil på grund av den bristande laddinfrastrukturen. Det är fortfarande ett hett debatterat ämne och nu har Volkswagen frågat 1 200 ID.-förare om deras åsikter.

Nästan 60 procent uppger att publika laddstationer generellt fungerar bra. Samtidigt upplever över 60 procent av de tillfrågade att tillgången till snabbladdning på långresor är dålig. De som inte tycker att det fungerar bra anser att det är för mycket köer vid stationerna och att betallösningarna är dåliga. Hälften svarar att de lämnar elbilen hemma och väljer en annan bil för just långresor.

– Det är en varningsklocka att många väljer bort elbilen vid långresa. Sverige måste förbättra laddmöjligheterna längs vägarna så att vi inte fastnar i ett mönster med fossilbilar för fjällresor och andra långresor, säger Sten Forsberg, chef på Volkswagen Sverige.

LÄS OCKSÅ: Snart kan du snabbladda elbilen på Ikea 

Många är också missnöjda med snabbladdarnas laddhastigheter. Endast tolv procent är nöjda med 50 kilowattsladdare. 38 procent vill ha minst 100 kilowatt och 37 procent efterfrågar till och med 150 kilowatt.

– Behovet av snabb snabbladdning är en fråga som ofta kommer upp när bilköpare ska övertygas att gå över till elbil. Dagens moderna elbilar är utrustade för att kunna ta emot hög effekt och det vill naturligtvis förarna av dessa bilar kunna utnyttja, säger Sten Forsberg.

Elbilsägarna vill att fler laddstationer ska byggas och över 80 procent anser att de behövs vid befintliga drivmedelsstationer, vägkrogar eller rastplatser. Få vill att de ska placeras i städer eller köpcentrum och stora handelsplatser.