Vassare laddprestanda i Polestar 2
Blockkedjeteknik för att spåra glimmer och läder med bättre hållbarhetsegenskaper, det hör till nyheterna i Polestar 2. Dessutom får instegsmodellen bättre batteriegenskaper.
Den svensk-kinesiska elbilstillverkaren Polestar filar vidare på sin volymmodell 2. Nu ger man den framhjulsdrivna instegsmodellen Standard range Single motor förbättrad cellkemi i batteripaketet, något som förbättrar kapaciteten till 69 kilowattimmar, räckvidden till 47,4 mil enligt körcykeln WLTP och laddeffekten till 170 kilowatt.
Samtidigt försöker man också minska sitt klimatavtryck och därför växlar man över till aluminiumsmältverk som använder förnybar energi. Som ett första steg kommer aluminiumramen som bär batterihöljet i alla Polestar 2-versioner att se en minskning av koldioxidekvivalenter på 750 kilo per bil.
Modellen får även nya fälgar, både i standarddimensionen 19 tum och tillbehörsfälgarna om 20 tum, som tillverkats av klimatvänligare framställt råmaterial.
– Tillsammans med förbättringarna hos den aluminium vi använder i batteriramen, förväntar vi oss att se en total reduktion på cirka 1 350 kilo per bil, säger Fredrika Klarén, Polestars hållbarhetschef, i ett pressmeddelande.
Till det kommer en rad mindre förändringar, som nya exteriörfärger, utökat temperaturområde för tillvalet värmepump, ett nytt, avancerat kupéfilter samt en förbättrad nappaläderklädsel med bättre hållbarhetsegenskaper som tillval.
LÄS OCKSÅ: Polestar O2 – en elektrisk, återvinningsbar sportbil
Sedan tidigare har man använt blockkedjeteknik för att säkerställa spårbarheten av den kobolt man använder i batterierna. Nu inför man samma teknik för att säkerställa spårbarheten även av mineralet glimmer, som används i kraftelektroniken.
De första leveranserna av bilar enligt den uppdaterade specifikationen vändas under september 2022.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se