Fler vill ladda sin elbil och Vattenfall lovar att snabbt bygga ut elnätet – bara alla drar åt samma håll.

Vattenfall: Alla måste arbeta tillsammans för nytt elnät

Fler och fler elbilar som ska laddas. Gammal industri som ställer om till fossilfri tillverkning med hjälp av el. Ny elintensiv industri etablerar sig.

– Vissa prognoser visar på en fördubbling av elbehovet, eller mer, till 2045. Vi måste börja bygga snabbt, väldigt snabbt och vi måste göra det tillsammans, säger Annika Viklund, vd på Vattenfall Eldistribution och ledamot av regeringens elektrifieringskommission.

Jan-Erik Berggren

Bilbranschen presenterar en rad nya elbilar under politikerveckan i Almedalen och suget från kunderna finns där.

– De flesta som kommer hit och vill provköra kan mycket om bilen, elbilen är inget konstigt längre, säger Charlotte Thulin som visade helt nya elbilen Nissan Ariya för den gotländska publiken.

Några hundra meter från Mobility Swedens provkörningsområde fanns Vattenfalls Annika Wiklund som fick det svåra uppdraget att försöka förklara hur vi ska klara av omställningen till fossilfria transporter, fossilfri elproduktion och fossilfri industri.

LÄS MER: Studie: 3 av 4 svenskar kräver laddlösning vid bostadsköp 

Sammantaget väntas behovet av el öka dramatiskt de kommande åren, från en situation med ett relativt konstant behov på 140 TWh per år till en nivå till och med över 300 TWh per år framåt 2045.

En bromskloss i utbyggnaden av elnätet och elproduktionen är motståndet till vindkraft. Fler kommuner säger nej till nya vindkraftsparker och investeringarna i vindkraft har minskat, trots att behovet ökar.

– Vi måste bli bättre på att söka lösningar och vi måste alla dra åt samma håll, skapa ett slags samhällskontrakt. Ska vi få ny industri till en ort så kanske vi också måste acceptera mer vindkraft, säger Annika Viklund.

Snabbare tillstånd

Vattenfalls vice vd pekade på behovet av snabba tillståndsprocesser. Det höll OKQ8:s kommunikationschef Karin Hellgren med om.

– Vårt största problem nu är att få ett besked från nätägarna. Vi skulle kunna bygga ut vårt nät av laddplatser betydligt snabbare om vi kunde få besked snabbare. Skräckexemplet är att vi väntade i två år.

OKQ8 bygger snabbladdare på sina stationer runt om i landet. Men Bertil Abrahamsson, affärsområdeschef villamarknad, Eways, och Anders Lindström, Business Developer Manager, Autolease Scandinavia, pekade på behovet av destinationsladdare, alltså att du ska kunna ladda där bilen står parkerad under en längre tid.

– Det är ändå där de allra flesta laddar sin bil och jag skulle önska att fastighetsägare och bostadsrättsföreningar vågade lite mer. När de beställer av oss pratar de om kanske fem laddpunkter till ett garage med 100 p-platser. De borde satsa på minst 50, för behovet kommer att öka väldigt snabbt, säger Bertil Abrahamsson.

Fler hellre än snabbare

– Jag skulle önska att OKQ8 och andra satsade på fler laddpunkter i stället för extremt snabb laddning. Det är bättre att stolparna finns där än att det ska gå så väldigt snabbt alltid, säger Anders Lindström.

Annika Viklund ansåg att alla behöver börja dra åt samma håll.

– All form av fossilfri energi kommer att behövas i framtiden eftersom elproduktionen måste svara upp mot behovet om energi ska finnas där när vi behöver den.

Regeringen har tillsatt elektrifieringsråd som arbetar med efter ett 12-punktsprogram som pekar ut vägen mot ett fossilfritt liv senast 2045. Dessutom finns elektrifieringskommissionens 10-stegsplan mot helt eldrivna transporter i Sverige.

– Jag tror att vi klarar det men vi behöver snabbare tillståndsprocesser, mer kompetens i industri och alla behöver samverka, säger Annika Viklund.