Vi kör heta bilar i Kina – bland annat en Tesla-utmanare
Innan bilsalongen i Shanghai har hunnit öppna upp dörrarna för besökare passar Teknikens Världs Hans Hedberg på att bege sig till Geelys anläggning ”i närheten” för att titta på, och köra, några intressanta bilmodeller.
Hej Hans! Var befinner du dig?
– Jag är på Geelys forsknings- och utvecklingsanläggning två timmars bussfärd sydväst från Shanghai. Har en heldag här för att titta på vad som är nytt, vad som komma skall och framför allt få köra en del av grejerna.
Vad är det hetaste du kört under dagen?
– Helt klart Lynk & Co 01 PHEV eftersom den kommer till Europa under 2020. Drivlinan känns igen – 1,5-liters överladdad trepip och elmotor som driver framhjulen.
– Övergången mellan bensin och el fungerar sömlöst. Inte alls undermotoriserad utan känns ärtig och frisk. Bådar gott med tanke på Volvo XC40 T5 Twin Engine som har börjat säljas.
Du har ju kört fler bilar, berätta mer…
– Kineserna gillar ju sedaner och en sådan har ju Lynk & Co numera i modellen som heter 03 (översta bilden). Den är kraftfull och snabb samt har lite Alfa 156-vibbar över designen.
Något mer?
– I förra veckan presenterade Geely ett helt nytt elbilsmärke vid namn Geometry och första modellen Geometry A. Den ska ses som en Tesla Model 3-utmanare. Visst, den är med svagaste kraftkällan inte lika hurtig som en Tesla, men den bjuder på mycket avskalad och fin inredning med fina detaljer. Över 40 mils räckvidd och priset är under 275 000 kronor här i Kina, inklusive de statliga subventionerna. Den skulle jag vilja se hemma i Sverige.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se