Vi kör Volvo XC60 T8 Polestar Engineered
Polestar-trimmad laddhybrid-suv i Volvo-förpackning, kan det vara något? Hans Hedberg slår sig ned i förarsätet för att ta reda på det. Häng med!
Volvo presenterade prestandapaketet Polestar Engineered till sina laddhybriderna sommaren 2018. Första modell ut var nya S60 som vi i T8 Polestar Engineered-utförande var iväg och körde på andra sidan Atlanten i förra hösten. Nu har även suv-alternativet i 60-serien optimerats av Polestar och således finns XC60 T8 Polestar Engineered.
Hans Hedberg lade beslag på Sveriges första exemplar av modellen, en vit tingest med svarta detaljer samt bromsok och bälten i guldfärg.
Men Polestar Engineered är mer än bara ett visuellt utförande. Bromsarna är lite större och kommer från Akebono, stötdämparna är signerade Öhlins och är ställbara. Mycket är anammat från prestandaladdhybriden Polestar 1.
Även drivlinans mjukvara har uppdaterats en aning.
Total effekt som plockas ut är 405 hästkrafter och maxvridet uppgår till 670 newtonmeter. 0-100 km/h går på 5,4 sekunder.
I Teknikens Värld nummer 19/2019 bjuder Hans Hedberg, som är den som kör XC60 T8 Polestar Engineered, på ett fullspäckat provkörningsreportage. Tidningen finns i skrivande stund ute i butik, så ut och köp med dig ett exemplar hem.
https://delivery.youplay.se/load.html?zone_id=702&player=sp&part_id=278759&addons=000&time=0&disable_sharing=false
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se