Vision EQ Fortwo visar framtidens Smart
36,7 miljoner människor beräknas utnyttja bildelningstjänster år 2025. Här är Smarts framtidsvision: Vision EQ Fortwo.
Små elbilar ligger i tiden. Nyligen kunde vi berätta om Minis elbilskoncept Electric Concept som kommer att visas upp under den stundande Frankfurtsalongen. Ett än mindre elbilskoncept kommer då även att stå hos konkurrenten Smart: Vision EQ Fortwo.
Det här med elbilar är ju inte direkt något nytt för Smart, redan 2007 började man tillverka sådana och tidigare i år körde vi den senaste upplagan i form av Smart Fortwo Electric Drive. Och man menar allvar med eldrift. Från och med kommande månad är det meningen att man endast ska sälja eldrivna versioner av sina bilar på den nordamerikanska marknaden.
Med konceptet Vision EQ Fortwo vill man visa hur Smarts bilar kan se ut inom en snar framtid – och det handlar egentligen om mycket mer än bara eldrift. Bilen är självkörande och skräddarsydd för så kallad bildelning. Den ska plocka upp sina passagerare på en angiven plats och visar sitt uppdrag på en 105 x 40 centimeter stor display i fronten. Displayen kan även ge nyttig information till andra trafikanter.
Inne i bilen finns vare sig pedaler eller ratt, den första sådana från koncernen Daimler, och kupén har formats för att ge passagerarna så mycket utrymme som möjligt. En 24-tumsskärm är det enda ”instrumentet” inne i bilen.
Bilen håller ungefär samma mått (2 699 x 1 720 x 1 535 millimeter) som dagens Smart men är lite bredare. Litiumjonbatteriet har en kapacitet på 30 kWh och när bilen inte används ska den själv åka till en laddstation.
Formmässigt är bilen betydligt mjukare än dagens Smart-bilar men dess mest uppseendeväckande grepp är de runda dörrarna som ”rullar” över bakaxeln. Lösningen ska göra det enkelt att kliva i och ur bilen men är även framtagen för att undvika olyckor med exempelvis cyklister. Dörrarna ska ska även kunna tjänstgöra som stora displayer.
Dagens bildelningsprogram från Smart, car2go, har 2,6 miljoner kunder världen över och man lyfter fram undersökningar som visar att år 2025 kommer 36,7 miljoner människor utnyttja tjänster som den.
Konceptet ingår koncernens CASE-strategi (Connected, Autonomous, Shared & Services, Electric) och Daimler har som mål att starta tillverkning av tio elbilsmodeller till år 2022. Från lilla Smart till en suv
.
https://youtu.be/4Afk82PW_Y4
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se