Volkswagen Arteon facelift och Arteon Shooting Brake officiella
Sällan har en facelift varit så omvälvande som i fallet Volkswagen Arteon. De visuella förändringarna är förvisso små, men tillkomsten av en Shooting Brake-kombi, en R-version och en laddhybrid är inget annat än ett stort steg framåt för modellen.
Det är bara lite drygt tre år sedan Volkswagen Arteon började säljas i Sverige (och andra länder), ändå kallar Volkswagen modellår 2021, som nu presenteras, för nya Arteon. Men vi kan ge dem ett halvt rätt trots att det handlar om en traditionell uppdatering i samband med att en generation har kommit halvvägs genom livet. Ett halvt rätt i och med att Arteon, förutom att justeras här och där, nu kommer i tre helt nya och intressanta varianter. Först och främst får befintliga ”femdörrarscoupén” sällskap av en Shooting Brake-version, som i princip är en vanlig kombi med fem dörrar, dock med lite slankare linjer (coupé- och kombikaross i symbios, skulle man kunna säga). För några år sedan hade en sådan modell benämnts för ”livsstilskombi”.
De två andra varianterna är tillkomsten av en laddhybrid samt en prestandaorienterad R-version. Båda tillgängliga till båda karossutförandena.
Vi börjar med att själva ansiktslyftet. Som nämnt i ingressen är det inga stora förändringar hos Arteon. I fronten märks en grill med färre ribbor och omarbetad stötfångare med nya luftintag. DRL-lysdioderna i nederkant av respektive strålkastare avslutas inte alltid en liten bit in i själva grillen, som tidigare, utan dioderna fortsätter över hela grillens bredd och knyter därmed samman de båda strålkastarna (vi ser dock på bilderna att vissa modellversioner saknar denna nyhet).
LÄS MER: Volkswagens laddhybrid ej godkänd i undanmanöverprov
Baktill är förändringarna ännu mildare. Där märks framför allt uppdaterade bakljus. De är inte nya sett till formen, men innehållet är nytt med annan positionering av reflektorer och lysdioder.
Inuti Arteon årsmodell 2021 noterar vi en ny ratt men också en instrumentbräda som har så pass omarbetad att det numera inte påminner om hur det ser ut i Passat. Den analoga klocka som var placerad i mitten på instrumentbrädan har, precis som hos Passat, försvunnit, men medan Passat har sitt modellnamn utskrivet ovanför knappen för varningsblinkersen har samma yta hos Arteon lämnats tom.
De långa horisontella linjerna som fick ventilationsgallren att bli ”osynliga” har försvunnit (är kvar på Passat efter fjolårets uppdatering) och man har därmed fått utrymme för en annorlunda placering på dekorlister.
Infotainmentsystemet med tillhörande skärm är uppdaterat till MIB3 och vreden för luftkonditioneringen har ersatts med ett mer modernt gränssnitt med tryckkänsliga ytor, vilket skiljer sig från Passat. Nämnda infotainmentsystem är kompatibelt med både Android Auto och Apple Carplay.
AVSLÖJAD: Volkswagens elektriska suv
Precis som uppdaterade Passat får Arteon nu tillgång till Travel Assist-tekniken som gör bilen delvis självkörande mellan 0 och 210 km/h. En annan säkerhetsdetalj som är uppdaterad är backkameran som nu täcker en vy upp till 170 grader.
Laddhybrid
Volkswagen Passat har under flera år gått extra starkt mycket tack vare laddhybridversionen. Arteon har under sina tre år i livet inte gått att få med elektrisk assistans, men det blir ändring på det nu i och med att Passat GTE-drivlinan nu har hittat till Arteon i både halvkombi- och kombiutförande. GTE-beteckningen hänger däremot inte med utan laddhybridversionerna av Arteon och Arteon Shooting Brake betecknas eHybrid. Volkswagen avslöjar inga specifikationer, förutom att totaleffekten ligger på 218 hästkrafter (1,4-liters bensinmotorn 156 hk och elmotorn 115 hk). Det är ingen vild gissning att batteriet är på 13,0 kWh som i Passats fall räcker till drygt fem mils körning enligt WLTP-körcykeln (7 mil enligt NEDC).
MISSA INTE: Nya Volkswagen Golf Sportscombi nästan omaskerad
Arteon R
En prestandaversion av Arteon har det pratats om länge, och nu är den här. Tyvärr är de officiella uppgifterna knapphändiga, men det handlar om en modellversion med aggressivare utseende, fyrhjulsdrift och R-Performance Torque Vectoring, en vridmomentsfördelningsteknik som inte bara anpassar kraften mellan de bakre hjulen utan även mellan främre och bakre hjulaxel.
Under huven sitter en tvålitersfyra ”GTI-maskin” (EA888) på 320 hästkrafter och 420 newtonmeter som ger bilen i dagsläget okända prestanda. Tidigare kunde man maximalt få 272 hästkrafter i Arteon (280 innan hösten 2018).
Övriga motorer
En 150-hästars TSI-bensinmotor samt en TDI-dieselmaskin med 200 hästkrafter kommer till Sverige med uppdaterade Arteon. Förstnämnda är, likt laddhybriden, framhjulsdriven medan sistnämnda är, precis som R-versionen, fyrhjulsdriven.
Shooting Brake-kombin
Du som fallit för Arteons främre halva men som har önskat dig en mer lastvänlig bakdel har nu Arteon Shooting Brake att ta med i beräkningarna. Men räkna inte med en laståsna i jämförelse med halvkombin, skillnaderna rent volymmässigt är inte så stora som man kanske tror. I bagageutrymmet ryms 565 liter, endast två liter mer än i halvkombin (Arteon Gran Turismo som den egentligen heter). Med baksätesryggen, som kan fälla enligt 40/20/40, fälls sväljer Arteon Shooting Brake 1 632 liter, det kan jämföras med halvkombins 1 557 liter.
Volkswagen skriver att lastutrymmet, med baksätet fällt, är 2,09 millimeter långt, det vill säga fram till framstolarnas ryggstöd. Det skulle i så fall vara något av ett världsrekord – i negativ bemärkelse. Vad de menar är så klart 2,09 meter.
Tack vare Shooting Brake-modellens kaross med högre taklinje är utrymmet på höjden, även i fram- och baksäte, bättre än i halvkombin.
Några prisuppgifter finns ännu inte att berätta om, dessa kommer i samband med säljstarten i augusti.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se