Volkswagen bekräftar elektrisk folkabuss
En av världens mest klassiska bilmodeller ska moderniseras rejält. Volkswagens ikoniska folkabuss ska nämligen bli elbil.
Det var på Detroitsalongen i januari som Volkswagen visade upp sitt andra elbilskoncept, I.D. Buzz, av hittills totalt tre (de två andra – I.D. Concept och I.D. Crozz – visades i Paris hösten 2016 och i Genève våren 2017).
I.D. Buzz visade hur klassiska folkabussen, som snart har 70 år på nacken (Typ 2 T1 kom 1950), skulle kunna se ut i framtiden och – framför allt – hur den skulle kunna drivas. Elektriskt.
Den 494,2 centimeter långa konceptbilen var paketerad med två elmotor på 204 hästkrafter vardera och batterier som enligt den europeiska körcykeln tillåter över 60 mils körning per laddning. Den mer sanningsenliga amerikanska körcykeln hävdar att räckvidden snarare ligger runt 43 mil.
Nu bekräftar Volkswagen att I.D. Buzz kommer att vidareutvecklas för att så småningom landa i ett serietillverkat fordon. Bekräftelsen kommer från Volkswagen-chefen Herbert Diess och Volkswagen Commercial Vehicles-chefen Eckhard Scholz som delade med sig av nyheten under bilutställningen Concours d'Elegance i Pebble Beach i Kalifornien som pågick den gångna helgen.
− Efter bilsalongerna i Detroit och Genève där I.D. Buzz presenterades, mottog vi ett stort antal brev och mail från kunder som sa: ”snälla bygga den här bilen”, säger Herbert Diess.
Den elektriska folkabussen ska lanseras under 2022, två år efter den kompakta elbilen som baserad på I.D. Concept. Specifika detaljer om elbussen avslöjar Volkswagen inte i dagsläget, men de berättar att precis som på konceptbilen kommer batteripaketet att monteras i golvet och elmotorerna så pass kompakta att de inte inskränker på utrymmena som tillåts att vara rejäla tack vare långt utdragen hjulbas.
Den som hellre fraktar annat än människor i en VW-buss kommer också att tillmötesgås när I.D. Buzz lanseras om drygt fyra år.
− Vi kommer erbjuda en ID BUZZ Cargo med hög grad av automatiserad körning. Det blir en idealisk eldriven transportbil, särskilt för innerstäder, säger Eckhard Scholz.
Volkswagens nya företagsstrategi ”Strategy 2025” ska resultera i mer än 30 helelektriska fordon till och med 2025 års utgång.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se