Volkswagen börjar återvinna batteri från elbilar
Volkswagen har öppnat en ny anläggning för att återvinna gamla elbilsbatterier. Ska kunna ta tillvara på upp till 90 procent av delarna.
I tyska Salzgitter har Volkswagen öppnat en ny anläggning som ska återvinna uttjänta elbilsbatterier, och på så sätt ta tillvara på värdefulla råvaror som litium, nickel, mangan och kobolt. Men även aluminium, koppar och plats tas tillvara på. På längre sikt räknar de med att nå en återvinningsgrad på upp till 90 procent.
I nuläget har den nya anläggningen, som ingår i ett pilotprojekt, kapacitet att återvinna upp till 3 600 batterisystem per år vilket motsvarar cirka 1 500 ton. Men större volymer av batterireturer förväntas inte förrän tidigast i slutet av 2020-talet. Då räknar man med att kunna skala upp processen.
Enligt Volkswagen så mals batterierna ner och de enskilda delarna torkas, därefter ”separeras ämnena genom hydrometallurgiska processer med vatten och kemiska medel”.
– Resultatet blir att viktiga komponenter i gamla battericeller kan användas för att producera nytt katodmaterial, säger Mark Möller, chef för Technical Develpment & E-mobility.
– Forskning visar att återvunna batteriråvaror är lika effektiva som nya. I framtiden har vi för avsikt att stödja vår produktion av battericeller med det material vi återvinner. Med tanke på att efterfrågan på batterier och tillhörande råvaror kommer att öka drastiskt kan varje gram återvunnet material bli till nytta.
Genom att återvinna gamla batterier räknar Volkswagen med att spara cirka 1,3 ton koldioxid per 62 kWh batteri. Svenska Northvolt har tidigare meddelat att hälften av materialet i deras battericeller ska vara återvunnet.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se