Volkswagen funderar på den självkörande framtiden
Stora glasytor och flexibel inredning. Så tror Volkswagen att den självkörande framtiden ser ut. Om den blir verklighet, vill säga. Här är konceptbilen Gen.Travel.
Den självkörande revolutionen tycks ha kommit av sig, åtminstone tillfälligt, och än så länge är det mesta vi har sett på marknaden Mercedes mycket begränsade självkörning på nivå 3, på vissa sträckor på Autobahn och i högst 60 kilometer i timmen.
Det hindrar inte Volkswagen-gruppen från att utforska hur framtiden kan komma att se ut, om och när tekniken slagit igenom. Konceptbilen Gen.Travel är en fundering kring självkörande mobilitetstjänster, där man ska kunna beställa en körning från dörr till dörr, ett slags taxitjänst utan förare. Det förutsätter fullständigt autonom teknik på den högsta nivån, nivå 5.
Tanken är att konceptet ska kunna ersätta andra transportslag på både kort och medellång distans. Inte minst pekar Volkswagen på att Gen.Travel skulle kunna fungera som en ersättning för kortdistansflyg.
Bilen i sig är ett slags korsning mellan sedan och minibuss, med en passagerarkabin med stora glasytor för god runtomsikt. Stora måsvingedörrar ska underlätta i- och urstigning.
En modulär interiörplan ska möjliggöra plats för upp till fyra resande i kabinen. För affärsresor finns ett konferensupplägg med fyra sittplatser och ett bord i mitten av inredningen.
En övernattningsinställning möjliggör att två sittplatser kan omvandlas till två bäddar som fälls ut till helt plant läge. För detta läge finns också ett särskilt bältessystem som ska upprätthålla säkerheten även för liggande passagerare. Andra inredningslösningar kan tänkas, till exempel för barnfamiljer.
Nu är Gen.Travel inte tänkt för tillverkning utan är bara flyktig tanke, ett sätt att föreställa sig hur framtiden skulle kunna te sig och hur den skulle tas emot av eventuella kunder. Volkswagen säger själva att vissa egenskaper senare överföras till seriefordon, baserat på studieresultaten.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se