Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Volkswagen I.D. Crozz är tredje elbilen i rad

Världens största biltillverkare Volkswagen visar i Shanghai just nu upp sitt tredje elbilskoncept på lite drygt sex månad. Av de tre bilarna är I.D. Crozz den lite tuffare elbilen som formmässigt ligger lite mer i tiden.

Volkswagen har i e-Up och e-Golf redan två elbilar i sitt modellprogram, men de båda är baserade på befintliga bilmodeller med allt vad det innebär i form av för- och nackdelar. Bättre blir det när de lanserar elbilar som från början är tänkta att vara just elbilar. Därför har de tagit fram en helt ny plattform för ändamålet – MEB (Modular Electric Drive Matrix) – som nu visar upp för tredje gången i helt ny skepnad. Första gången var i form av I.D. Concept på Parissalongen i höstas, andra gången var i form av I.D. Buzz Concept på Detroitsalongen i början av året och tredje gången är nu, på pågående bilsalongen i Shanghai, och i form av I.D. Crozz Concept, alltså inte I.D. Crossover Concept som vi trodde att den skulle heta när teaserbilder dök upp förra veckan.

Konceptet är detsamma som hos de båda föregående elbilskonceptet och det är därför formerna som är den största nyheten. Det är nämligen så här Volkswagen tänker sig designen på deras framtida elbilar som ska börja marknadsintroduceras under 2020. Medan I.D. Concept är något av en elektriskt driven Golf, dock en halv storlek mindre, är I.D. Buzz framtidens svar på klassiska folkabussen och I.D. Crozz är mer av en livsstilsbil à la alla coupéformade suvar som numera äntrar marknaden i parti och minut. Den är något av en högbyggd Arteon, skulle man kunna säga. En crossover, eller CUV som det också kallas, det vill säga Crossover Utility Vehicle.

På längden mäter I.D. Crozz 462,5 centimeter vilket gör att den placerar sig mellan Tiguan och sjusitsiga Tiguan Allspace. Axelavståndet är 277,3 centimeter, betydligt närmare avståndet som Tiguan Allspace har än vad vanliga Tiguan har. I.D. Crozz sägs därför bjuda på interiöra utrymmen som är i klass med Tiguan Allspace, inte minst på bredden då konceptbilen är 5,6 centimeter bredare. I.D. Crozz är dock inte sjusitsig, den är inte ens femsitsig eftersom den är utrustad med fyra separata stolar. Räkna dock med en annan sittplatslayout när det är dags för denna elbil att rulla ut till kunder om några år.

Utrymmet i bilen har möjliggjorts tack vare den flexibla MEB-plattformen som vi nämnde tidigare. Den innebär att de elektriska komponenterna, exempelvis motorerna, har gjorts kompakta och placerats långt ifrån varandra i var sin ände av bilen. Batterierna är i sin tur placerade platt i golvkonstruktionen. Konstruktionen ger en jämn viktfördelning där 48 procent av vikten ligger över framaxeln och 52 procent över bakaxeln. Denna fördelning sägs ge I.D. Crozz köregenskaper som en Golf GTI.

Notera rattens position. Infällt läge innebär, utöver stillastående, att bilen är redo att köra på egen hand, utan förarens hjälp.

Batterierna är av litiumjontyp och har en lagringskapacitet om 83 kWh. Dessa ser till att de båda elmotorerna, en fram och en bak, får kräm till att sätta fart på hjulen – en axel vardera tar de hand om. I.D. Crozz är alltså fyrhjulsdriven.

Totalt 306 hästkrafter levererar de båda elmotorerna. Den främre 102 hästkrafter och den bakre 204 hästkrafter.

Om inte alla hästkrafter frigörs under en och samma gång under längre tid (toppfarten är 180 km/h) ska de 83 kilowattimmarna räcka i upp till 50 mil enligt den europeiska körcykeln. Behövs ny energi lagras tar det inte mer än 30 minuter att ”fylla” 80 procent av batteripaketet om en likströmsladdade med en effekt på 150 kW används.

Två elmotorer vid var sin hjulaxel och ett batteripack av litiumjon i mitten.

En finess som stoppats i I.D. Crozz är I.D. Pilot, det vill säga Volkswagens autonoma (självkörande) teknik. Bilen kan köras av föraren, men genom ett tryck på VW-emblemet fälls ratten in i instrument som är helt knapplös men däremot innehåller två stora skärmar. När I.D. Crozz blir verklighet kommer bilen inte att vara självkörande till en början. Först 2025 är Volkswagen redo att släppa lös sitt autonoma system I.D. Pilot.

En annan finess som har stoppats in i konceptbilen är bland annat de interaktiva LED-strålkastarna som förbinds med en tunn ljuslist som passerar ”genom” VW-emblemet i fronten. I bilens självkörande läge kommunicerar strålkastarna med övriga trafikanter och när föraren/ägaren närmar sig bilen inför till exempel en körning hälsar strålkastarna denna välkommen. Lite som en Tamagotchi.

Ett par andra finesser är geststyrd jalusi som är integrerad i det belysta panoramaglastaket och CleanAir System som ser till att luftkvaliteten inne i kupén alltid är på topp. Sistnämnda är en detalj som borde ligga högt upp på önskelistan i många av världens storstäder, till exempel i ofta smogfyllda Peking som ligger 121 mils bilväg norr om Shanghai där I.D. Crozz just nu står utställd.