Volkswagen ID. 2all concept – en liten billig elbil
Det har länge talats om en billig elbil från Volkswagen, en som kan bli ”folkets bil”. Nu presenteras ID. 2all i konceptformat, en kompakt sak med rymd som i en Golf och med uppemot 45 mils räckvidd.
Många anser inte att elbilar är för alla – de kostar helt enkelt på tok för mycket i inköp. Det vill Volkswagen ändra på och för att visa att de menar allvar presenterar de i dag konceptbilen ID. 2all concept samtidigt som Thomas Schäfer, vd för varumärket Volkswagen, vid en presentation för bara en stund sedan uttalade följande:
– Vi ställer om företaget snabbt och fundamentalt – med det tydliga målet att göra Volkswagen till ett äkta ”love brand”. ID. 2all visar vart vi vill ta varumärket: nära kunden, teknik i toppklass och en snygg design. Vi genomför omställningen i snabb takt för att kunna erbjuda elektrisk mobilitet till många människor.
Volkswagen ID. 2all säger Volkswagen ska presenteras i produktionsklart utförande ”redan” år 2025. Det återstår alltså minst ett par år innan den börjar rulla på vägarna. Vidare säger den tyska giganten till biltillverkare att målet är ett tyskt riktpris på under 25 000 euro vilket i svenska pengar blir 280 000 kronor (svenska kronan är svagare än någonsin, en euro kostar just nu 11,20 kronor). I elbilssammanhang får ett sådant pris anses vara lågt.
De tekniska specifikationerna är än så länge inte fullständiga, men känt är att ID. 2all baseras på MEB-plattformen precis som dagens ID-bilar, exempelvis ID.3 och ID.4, och att den är första modell på denna plattform som är framhjulsdriven. Utan att precisera närmare beskriver Volkswagen ID. 2all vara utrustad med särskilt effektiv driv-, batteri- och laddteknik samt att den har en elmotor på 166 kilowatt (226 hk) och en beräknad räckvidd på upp till 45 mil.
– ID. 2all är första MEB-bilen med framhjulsdrift. Vi utnyttjar den stora flexibiliteten som vår modulära elbilsplattform MEB erbjuder och kommer att sätta nya standarder när det gäller teknik och användbarhet i vardagen med den så kallade MEB Entry, säger Kai Grünitz som är en del av företagets ledningsgrupp där han har ansvar för utveckling.
Denna lilla elbil är kompakt, liten som en Polo (som inte längre säljs i Sverige) men samtidigt beskrivs den vara rymlig som en Golf tack vare långt axelavstånd och korta överhäng. Med 405 centimeter på längden är den drygt två centimeter kortare än nämnda Volkswagen Polo. På bredden är den 181,2 centimeter och på höjden 153 centimeter, lite högre och bredare än det bensin- och dieseldrivna syskonet.
En intressant siffra som Volkswagen delar med sig av är bagageutrymmets volym. 490 liter rymmer det (vi misstänker att Volkswagen inkluderar utrymmet under lastgolvet) och betyder att ID. 2all slår många större bilar på fingrarna, inte minst storasyskonen ID.3 och Golf som rymmer 385 respektive 380 liter. Fälls baksätet ryms upp till 1 330 liter, även det en smått imponerande siffra.
Vad gäller designen beskriver Volkswagen den som märkets nya formspråk ”som bygger på de tre hörnstenarna stabilitet, sympati och entusiasm”. Extra stolta är de över C-stolpens formgivning som ska vara en nytolkning av den som första generationens Golf (1974-1983) hade.
ID. 2all är bara en av tio nya eldrivna bilmodeller som Volkswagen har för avsikt att lansera fram till och med 2026. Bland dessa finns en ännu billigare modell med ett tyskt riktpris under 20 000 euro, det vill säga under 224 000 kronor enligt dagens kurs.
https://www.instagram.com/p/Cp0eq8er1l-/Teknikens Värld var på plats vid världspremiären av ID. 2all vilket du ser en glimt av i filmen ovan som vi lagt ut på vårt Instagram-konto. I kommande nummer av Teknikens Värld berättar vår utsände Jan-Erik Berggren mer om hur bilen upplevs i verkligheten.
Snabba fakta ID. 2all concept
Elmotor på 166 kW, framhjulsdrift.
Batteri okänt, räckvidd cirka 45 mil.
0-100 km/h på under 7 sekunder.
Längd: 405 cm. Bredd: 181,2 cm.
Höjd: 153 cm. Hjulbas: 260 cm.
Lastutrymme: 490-1330 liter.
Hjul: 20 tum med 225/40-däck.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se