Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
1 AV 2
Teknikens Världs Stora Bilpris 2023 på sju minuter
2 AV 2
Foto: Volkswagen

Volkswagen ID. Buzz GTX bekräftad

Volkswagens eldrivna minibuss ID. Buzz finns än så länge bara med bakhjulsdrift och en batteristorlek, men fler versioner kommer. Nu är en fyrhjulsdriven GTX-version bekräftad, och den blir starkare än ID.4 GTX.

Det har väl aldrig varit någon tvekan, men först nu bekräftar Volkswagen att det kommer fler versioner av den omtalade elbussen ID. Buzz. Först ut blir ID. Buzz GTX som, precis som ID.4/ID.5 GTX, blir fyrhjulsdriven och effektstarkare än den ID. Buzz Pro som säljs i dag som enda version.

Volkswagens styrelseledamot med ansvar för utveckling, Kai Grünitz, avslöjar i samband med slutomröstningen av Årets Bil (där ID. Buzz är en av finalisterna) att ID. Buzz GTX får två motorer och totalt 340 hästkrafter, det vill säga 41 hästkrafter mer än ID.4/ID.5 GTX. GTX-modellen får också nya färger på in- och utsidan. Enligt Grünitz finns det också planer för en fyrhjulsdriven ID. Buzz utan GTX-tillskottet och det är väl ingen överraskning om ID. Buzz får samma motoralternativ som de andra ID-bilarna.

Volkswagen ID. Buzz är rymlig nog för två liggande, men när en tredje sätesrad ska in växer modellen på längden.
Volkswagen ID. Buzz är rymlig nog för två liggande, men när en tredje sätesrad ska in växer modellen på längden.
Volkswagen ID. Buzz är rymlig nog för två liggande, men när en tredje sätesrad ska in växer modellen på längden.
1 AV 3
Volkswagen ID. Buzz är rymlig nog för två liggande, men när en tredje sätesrad ska in växer modellen på längden.
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle
2 AV 3
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle
3 AV 3
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

Många väntar nog på den sjusitsiga versionen av ID. Buzz, och den kommer också. Volkswagens transportbilsavdelning har redan visat två bilder som ger en föraning om den förlängda bussen, där vi ser att det inte bara blir ett längre överhäng bak, utan att det främst är axelavståndet som förlängs för att ge plats åt en tredje sätesrad med två stolar. 

Foto: Volkswagen

Den förlängda versionen väntas få ett större batteripaket än dagens 77 kWh för att kompensera för den ökade tyngden. Enligt Kai Grünitz blir den sjusitsiga bilen 25 centimeter längre, och det kommer också en campingversion.