Volkswagen ID. Buzz Pro och ID. Buzz Cargo. Foto: Volkswagen AG

Volkswagen ID. Buzz har fått ett pris

Volkswagens eldrivna buss har prissatts i Tyskland. Från 678 000 kronor för den glasade, femsitsiga versionen Buzz Pro, medan skåpmodellen Buzz Cargo kostar från 572 000 kronor.

Försäljningen har precis start i Tyskland, med leveransstart i höst. Modellen är hett efterlängtad på transportbilsmarknaden där Volkswagen har en dominerande ställning. De tyska priserna inkluderar tysk moms som är 19 procent. Eftersom den svenska momsen är 25 procent kommer priserna att bli högre i Sverige. Utrustning och garantier kan också påverka det svenska priset. Prisnivån betyder att skåpmodellerna lär bli tillräckligt billiga för att omfattas av bonusprogrammet. Från och med juli i år får nämligen bara bilar som kostar under 700 000 kronor ta del av miljöbonus. Den svenska importören kommer sannolikt att anstränga sig för att få in ID. Buzz Pro under den prisgränsen. 

Med en introduktion under 2022 blir ID. Buzz, som vi tidigare i år var iväg och provkörde, lite av en pionjär. Den vanliga femsitsiga versionen har i dagsläget ingen direkt konkurrent, medan skåpmodellen har kommer ut på en marknad med flera etablerade modeller, till exempel från Renault, Nissan, Peugeot, Ford och Mercedes.

1 AV 7
Foto: Volkswagen AG
2 AV 7
Foto: Volkswagen AG
3 AV 7
Foto: Volkswagen AG
4 AV 7
Foto: Volkswagen AG
5 AV 7
Foto: Volkswagen AG
6 AV 7
Foto: Volkswagen AG
7 AV 7
Foto: Volkswagen AG

MEB-plattform

ID. Buzz Cargo har två eller tre framsäten, medan ”buss-versionen” ID. Buzz Pro är femsitsig. ID. Buzz Pro har en betydligt högre utrustningsgrad med fler möjliga utrustningspaket med till exempel elbaklucka och körassistenter.

ID. Buzz bygger på samma plattform (MEB) som övriga modeller i ID-familjen, exempelvis ID.3 och ID.4. Batteriet är på 77 kWh. Elmotorn sitter baktill och driver bakhjulen. Effekten är 204 hästkrafter (150 kW). ID. Buzz är 4,71 meter lång och fyller upp luckan mellan lilla Caddy som är 4,5 meter och Multivan/Caravelle som är från 4,9 meter.

En förlängd ID. Buzz med plats för upp till sju personer kommer att introduceras senare.

1 AV 6
Foto: Volkswagen AG
2 AV 6
Foto: Volkswagen AG
3 AV 6
Foto: Volkswagen AG
4 AV 6
Foto: Volkswagen AG
5 AV 6
Foto: Volkswagen AG
6 AV 6
Foto: Volkswagen AG

Försenad i Sverige

Svenska kunder kommer dock att få vänta längre än de tyska kunderna.
Introduktionen på den svenska marknaden har blivit något försenad erfar Teknikens Värld som har tagit del av internt brev till återförsäljarna. Generalagenten skriver att ”Det är med blytunga hjärtan vi nu behöver meddela er att den stundande försäljningsstarten av ID. Buzz och ID. Buzz Cargo kommer att skjutas fram i tiden på grund av strategiska beslut hos Volkswagen Commercial Vehicles och VW Group. Med detta sagt kommer vi centralt ifrån att ”pausa” våra marknadsaktiviteter relaterade till start av försäljning (för-försäljning) och vi uppmanar er att göra detsamma tills vidare.” 

Generalagenten, som från början planerade en introduktion under hösten, säger nu att demobilar kommer att finnas hos återförsäljarna under hösten, men att kundleveranser startar runt årsskiftet.