Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Volkswagen ID. Buzz som den såg ut i konceptform i januari 2017. Till vänster ses Typ 2 (folkabussen), en modell som i princip är lika kultförklarad som Typ 1 (bubblan).
Volkswagen ID. Buzz som den såg ut i konceptform i januari 2017. Till vänster ses Typ 2 (folkabussen), en modell som i princip är lika kultförklarad som Typ 1 (bubblan).
Volkswagen ID. Buzz som den såg ut i konceptform i januari 2017. Till vänster ses Typ 2 (folkabussen), en modell som i princip är lika kultförklarad som Typ 1 (bubblan).
Volkswagen ID. Buzz som den såg ut i konceptform i januari 2017. Till vänster ses Typ 2 (folkabussen), en modell som i princip är lika kultförklarad som Typ 1 (bubblan). Foto: Volkswagen

Volkswagen ID. Buzz har premiär i mars

Nu är tiden för nya folkabussen snart inne. Volkswagens vd har på Twitter gått ut med exakt datum för när produktionsversionen ska presenteras.

Det hela började på bilsalongen i Detroit i januari 2017. Det var då Volkswagen ställde ut en ”modern Typ 2” som stal större delen av den amerikanska bilshowen. Konceptbilen ID. Buzz var helt enkelt en elektrisk reinkarnation av ikonen.
Kort efter presentationen kom ett uttalande om att ID. Buzz ska gå i produktion under 2022. Nu, fem år senare, är vi här och Volkswagens vd Herbert Diess meddelar på Twitter att avtäckningen av produktionsversionen ska äga rum den 9 mars i år.

https://twitter.com/Herbert_Diess/status/1479088727045591041

Hans tweet (benämningen på inlägg på Twitter) innehåller även en skiss där vi får se vad vi kan förvänta oss om ett par månader. Utseendet lirar tydligt med den ID. Buzz i maskerat utförande som Volkswagen skickade ut bilder på för några månader sedan. Det skiljer sig ganska kraftigt från de hårt maskerade prototyper som har rullat bland annat uppe i norra Sverige.

Volkswagen ID. Buzz är sprungen ur MEB-plattformen som genomsyrar en stor del av VW-koncernens hittills presenterade elbilar, exempelvis Volkswagen ID.3 och ID.4 samt Skoda Enyaq iV, Cupra Born och Audi Q4 e-tron.

e-Bulli, om man vill ha modern drivlina i gammalt skal.
e-Bulli, om man vill ha modern drivlina i gammalt skal.
e-Bulli, om man vill ha modern drivlina i gammalt skal.
Men det kostar.
Men det kostar.
Men det kostar.
700 000 kronor för själva konverteringen.
700 000 kronor för själva konverteringen.
700 000 kronor för själva konverteringen.
1 AV 3
e-Bulli, om man vill ha modern drivlina i gammalt skal.
Foto: Volkswagen
2 AV 3
Men det kostar.
Foto: Volkswagen
3 AV 3
700 000 kronor för själva konverteringen.
Foto: Volkswagen

Uppemot 55 mils räckvidd har det pratats om på förhand. Den som nöjer sig med runt 20 mils räckvidd kanske i stället vill ha äkta vara, det vill säga en Typ 2 (T1, T2 eller T3) konverterad till eldrift. Själva konverteringen till e-Bulli, som den heter, kostar runt 700 000 kronor. Vi hoppas att ID. Buzz får ett betydligt lägre ingångspris än så.