Foto: Volkswagen AG

Volkswagen ID. Buzz officiell – folkabussen är tillbaka

2020-talet har fått sin folkabuss! Nu visar Volkswagen till slut allt av den elektriska folkabussen som kallas ID. Buzz.

Vi har redan kört den, och vet det mesta om den, men det är först nu Volkswagen rycker bort det sista av maskeringen och visar hur ID. Buzz verkligen ser ut. Som väntat har den en design som påminner om originalet från 1950- och 1960-talen men med en modern touch som ger ett visst släktskap med övriga ID-bilar. Riktigt lika futuristisk som konceptbilen från 2017 blev den dock inte.

ID. Buzz delar teknik med ID.4 och ID.5, vilket innebär att den har ett batteripaket i golvet mellan fram- och bakhjul och i standardutförande en elmotor som driver på bakhjulen. ID. Buzz är något längre än ID.4 – 471 mot 458 centimeter och den har ett nästan tre meter långt axelavstånd.

1 AV 3
ID. Buzz har 299 cm mellan fram- och bakhjul.
Foto: Volkswagen AG
2 AV 3
Foto: Volkswagen AG
3 AV 3
Foto: Volkswagen AG

Den moderna folkabussen lanseras i två utföranden. I personbilsutförande med två sätesrader kallas den ID. Buzz medan den i skåputförande får tillägget Cargo. De är lika stora och har samma specifikationer. Båda har ett batteripaket med en användbar kapacitet på 77 kWh (82 kWh brutto) och en 204 hästkrafter och 310 newtonmeter stark elmotor. Toppfarten är begränsad till 145 km/h. Vid hemmaladdning är maximal laddeffekt 11 kW och vid snabbladdning kan man komma upp i 170 kW. En stor nyhet mot övriga ID-bilar är att ID. Buzz har Plug & Charge-teknik som gör att man på kompatibla laddstationer kommer att kunna ladda och betala för sig utan att använda laddkort eller app. Bilen kan prata med laddstolpen direkt, vilket är en förutsättning för att ID. Buzz ska kunna laddas hos Teslas Superchargers när dessa öppnas för andra märken än Tesla. Även Eons och Ionitys laddstationer har stöd för Plug & Charge.

Den har också teknik för att kunna skicka el tillbaka till nätet, vilket gör att man till exempel kan lagra energi från solpaneler i bilens batteri och sedan använda energin för att driva hemmet.

ID. Buzz är inte riktigt lika rymlig som originalet. En sexsitsig och en sjusitsig version kommer senare, men vid lanseringen är det endast fem sittplatser som gäller och bakom dem ett rejält bagageutrymme som sväljer 1 121–2 205 VDA-liter. Det går att skjuta baksätessoffan framåt och bakåt 15 cm. Som tillval finns en upphöjningsplattform för bagageutrymmet som gör att hela utrymmet bakom framstolarna blir plant och bäddbart. Bakdörrarna på båda sidor är elektriska skjutdörrar.

1 AV 2
Här känner vi igen oss. Plattan för trådlös mobilladdning har flyttat till ett fack precis till höger om rattstången.
Foto: Volkswagen AG
2 AV 2
Foto: Volkswagen AG

På förarplats är ID. Buzz mycket lik övriga ID-bilar. Skillnaderna är främst att golvytan mellan framstolarna är frigjord för att göra plats för en mittenplats i Cargo-versionen. Växelväljarvredet som sitter ihop med instrumentskärmen har också en annan utformning.

Man kan köpa ID. Buzz i en solid färg men för att få till folkabusskänslan ska man förstås lägga till tvåtonslackering där taket och fronthuven är vitt medan nedre delen av karossen kan fås i blått, grönt, orange och gult.

De två mest intressanta siffrorna nämner Volkswagen inte: Räckvidden och priset. Med ID.4 som utgångspunkt kan man dock räkna med att ID. Buzz får en räckvidd på drygt 40 mil i WLTP-körcykeln och att den kommer att bli 50 000–100 000 kronor dyrare än ID.4. 

1 AV 3
Volkswagen Microbus Concept visades i Detroit 2001 och följde i samma retrotrend som New Beetle.
Foto: Volkswagen AG
2 AV 3
Bulli Concept som visades i Genève 2011 var betydligt mindre än Microbus.
Foto: Volkswagen AG
3 AV 3
2016 visades konceptbilen Budd-e men den fick inte samma uppmärksamhet som de tidigare koncepten, folkabusskänslan var borta.
Foto: Volkswagen AG