Volkswagen ID. Buzz – tre snabba från provkörningen
Jan-Erik är i Köpenhamn för att provköra en av de mest efterlängtade elbilarna just nu. Nytolkningen av folkabussen, Volkswagen ID. Buzz.
Maskeringen har skalats av Volkswagen ID.Buzz och Jan-Erik Berggren är i Köpenhamn för att provköra. Är den värd ”hypen”?
– Ja, det tycker jag. När vi kört runt i Köpenhamn och Malmö så är det många som vinkar, ger tummen upp och tar bilder på bilen. När vi stannade till för bilden här ville en kvinna från USA köpa bilen och hennes väninna ville hänga med tillbaka till VW:s event i Köpenhamn. Mycket av årets produktion på 15 000 bilar är redan sålda men VW siktar på att bygga 130 000 Buzz per år.
Men är inte det här bara ännu en ID-bil i raden, är det något speciellt med den?
– Att Volkswagens nya märkeschef Thomas Schäfer var här i Köpenhamn visar hur viktig den här bilen är för VW:s varumärke. Den här ska ge hela företaget självförtroende igen och de har en bil som många gillar och blir glada av att se. Det är samma plattform som till exempel ID.4 men mycket är nytt också och mycket har tvingats göras om för att den ska klara att bli transportbil, Cargo, som tar mer last.
Det har viskats om fler varianter, vad säger VW om det nu?
– Det är samma besked. En längre version med sju sittplatser och en fyrhjulsdriven. Men det kommer inte någon Buzz från Seat eller Skoda, det här är en VW-produkt. Hur den är att köra och exakt vad som är nytt jämfört med tidigare ID-bilar går att läsa i Teknikens Värld nummer 19.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se