Nä, Erik Wedberg ska inte köpa fastighet på Amager, men han är på ön där en del av Köpenhamn ligger. Där kör Erik elektriska folkabussen ID. Buzz. Foto: Erik Wedberg / Teknikens Värld

Volkswagen ID. Buzz – tre snabba från provkörningen

Folkabussen är tillbaka. Den 9 mars är det världspremiär för helelektriska ID. Buzz, men Erik Wedberg är i Köpenhamn och provkör den redan nu.

Hej Erik, kan man verkligen säga att ID. Buzz är en modern version av folkabussen?
– Nja, Volkswagen vill verkligen få det att låta så. Och tittar man på den så är det mycket som är likt. Den har väldigt korta överhäng, motorn bak och ett gulligt ansikte i fronten, men det är nog allt. Den är, förstås, eldriven och byggs på MEB-plattformen precis som ID.3 och ID.4 med flera. Förarmiljön känns igen från just ID.3 och ID.4 men man sitter lite högre.

1 AV 3
Konceptet och originalet.
Foto: Volkswagen AG / Volkswagen AG
2 AV 3
Testprototypen.
Foto: Andreas Mau / CarPix
3 AV 3
Testprototypen från annan vinkel.
Foto: Andreas Mau / CarPix

Vilken modell kör du?
– Jag har precis kört ID. Buzz med 58 kWh-batteriet men Volkswagen har tvingat mig att lova att inte berätta hur det kändes förrän den 21 februari (ett datum som nu är passerat och du kan läsa allt om hur ID. Buzz känns här). Men jag får berätta att den också kommer i skåputförande som kallas Cargo och att det kommer en version med längre axelavstånd än standarversionen som har 299 centimeter mellan hjulen. Lita på att det kommer versioner med fyrhjulsdrift och större batterier också, ID. Buzz är ju en ID.4 undertill.

1 AV 2
Nyligen avslöjades ID. Buzz insida. Se fler bilder på länken nedan.
Foto: YowVil / VW ID Talk
2 AV 2
Nyligen avslöjades ID. Buzz insida. Se fler bilder på länken nedan.
Foto: YowVil / VW ID Talk

SE MER: Så ser Volkswagen ID. Buzz ut på insidan 

När kommer den till Sverige?
– Det är försäljningsstart 9 maj och de första bilarna väntas hit någon gång under hösten. Det är den femsitsiga varianten som kommer först, den sjusitsiga kommer nog inte förrän 2023.