Volkswagen ID. Buzz – tre snabba från provkörningen
Folkabussen är tillbaka. Den 9 mars är det världspremiär för helelektriska ID. Buzz, men Erik Wedberg är i Köpenhamn och provkör den redan nu.
Hej Erik, kan man verkligen säga att ID. Buzz är en modern version av folkabussen?
– Nja, Volkswagen vill verkligen få det att låta så. Och tittar man på den så är det mycket som är likt. Den har väldigt korta överhäng, motorn bak och ett gulligt ansikte i fronten, men det är nog allt. Den är, förstås, eldriven och byggs på MEB-plattformen precis som ID.3 och ID.4 med flera. Förarmiljön känns igen från just ID.3 och ID.4 men man sitter lite högre.
Vilken modell kör du?
– Jag har precis kört ID. Buzz med 58 kWh-batteriet men Volkswagen har tvingat mig att lova att inte berätta hur det kändes förrän den 21 februari (ett datum som nu är passerat och du kan läsa allt om hur ID. Buzz känns här). Men jag får berätta att den också kommer i skåputförande som kallas Cargo och att det kommer en version med längre axelavstånd än standarversionen som har 299 centimeter mellan hjulen. Lita på att det kommer versioner med fyrhjulsdrift och större batterier också, ID. Buzz är ju en ID.4 undertill.
SE MER: Så ser Volkswagen ID. Buzz ut på insidan
När kommer den till Sverige?
– Det är försäljningsstart 9 maj och de första bilarna väntas hit någon gång under hösten. Det är den femsitsiga varianten som kommer först, den sjusitsiga kommer nog inte förrän 2023.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se