Volkswagen ID.3 är nu buggfri
Elbilen Volkswagen ID.3 marknadslanserades med ett antal funktioner inaktiverade eftersom modellens mjukvara inte var helt färdigutvecklad. Men nu meddelar den tyska biltillverkaren att allt är på plats och bilen är nu redo att rulla ut med alla utlovade funktioner.
En av årtiondets bilar som rönt störst intresse bland kreti och pleti är förmodligen elbilen Volkswagen ID.3. Sedan konceptbilen ID.Concept visades upp i Paris i september 2016 har förhandssnackets intensitet ökat för varje dag. I maj 2019 blev modellen beställningsbar, trots att Volkswagen inte hade presenterat den produktionsfärdiga versionen. I början av september 2019 avtäcktes den till sist, och människor från alla hörn kastade sig över Volkswagens beställningsformulär på webben.
Men det var först i september 2020 som bilen stod klar och började rullade ut till sina nya ägare runt om i Europa. Men riktigt klar var ID.3 inte, tre månader innan marknadslanseringen meddelade Volkswagen att de släpper sin elbil utan vissa utlovade funktioner, bland annat App Connect och AR-visning i head up-displayen (AR står för Augmented Reality, det vill säga förstärkt verklighet som i detta fall betyder grafik som läggs ovanpå den verklighet som ögat ser genom vindrutan). Volkswagen drogs nämligen med enorma mjukvaruproblem under sista fasen i utvecklingen av bland annat nya Golf och ID.3. Mjukvaruproblemen var av sådan storlek att det ledde till förändringar i organisationen, bland annat fick chefen för mjukvaruavdelningen Car.Software, Christian Senger, lämna sitt uppdrag.
TEST: Volkswagen ID.3 mot BMW i3s, Hyundai Kona Electric, Kia e-Niro, Mazda MX-30 och Nissan Leaf
Volkswagen lovade i somras att de som får sina bilar utan utlovade funktioner ska få dem uppdaterade i inledningen av 2021. Nu ser det ut som att det kan bli tidigare än så.
En talesperson för Volkswagen informerat branschtidningen Automotive News att ID.3 nu kommer att levereras till europeiska kunder med fullt fungerande mjukvara.
Redan levererade bilar kommer att återkallas för att uppdateras, dock handlar det inte om ett kort besök på Volkswagen-verkstaden då uppdateringspaketet är tungt. Bilen behöver stå hos verkstaden över natten. Siktet är inställt på att inleda uppdateringarna av redan levererade bilar innan kommande årsskifte.
DUELL: Kia e-Soul mot Volkswagen ID.3
Som vi skrev i somras kompenserades köparna av tidiga ID.3-exemplar, det vill säga bilar utan samtliga funktioner, med ett medlemskap i ”ID.3 1st Mover Club”. Volkswagen kallar det för ett medlemskap i en exklusiv klubb som ger olika fördelar som ID.3-ägare. Medlemskapet – som i dag, utöver att bjuda på två kommande mjukvaruuppdateringar, verkar vara tillgång till en Facebook-sida – ingår inte kostnadsfritt för övriga ID.3-köpare.
PROVKÖRNING: Volkswagen ID.3 1st Plus
Bugg
En bugg är en felaktighet i en mjukvara (programvara), det vill säga mjukvaran gör inte riktigt så som utvecklaren har tänkt sig att den ska fungera. I fallet med ID.3 ledde mjukvara som inte betedde sig som önskat att Volkswagen begränsade viss funktionalitet, för att få ut bilen på marknaden.
En mjukvara är sällan helt buggfri i och med sin komplexitet. I bilars mjukvara rör det sig snarare om extrem komplexitet.
Buggar kan även uppstå under användandet av mjukvaran, och grunden till en bugg ligger oftast i den ursprungliga programutvecklingen (oförutsedd bugg).
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se