Volkswagen ID.3 uppdateras med nytt utseende och snabbare laddning
Påskyndade av massiv kritik presenterar Volkswagen en rad uppdateringar av elbilen ID.3 tidigare än planerat. Förändringarna är dock oväntat få.
Bara drygt tre år efter lanseringen av ID.3 presenteras nu en uppdaterad variant. Kritiken mot vissa delar av Volkswagens storsäljande elbil har varit högljudd, vilket tros ha lett till att utvecklingen av uppdateringarna har påskyndats. Den som såg fram emot stora förändringar riskerar dock att bli besviken.
Mest synlig är den nya huven. Volkswagen har velat ta bort det trubbnosiga utseendet och den svarta ”kudden” i vindrutans nederkant är därför borta och huven har fått några veck som ska ge den ett längre utseende. Den nya huven uppges också ge aningen lägre luftmotstånd, tillsammans med den omdesignade frontspoilern med vertikala luftgenomsläpp till de främre hjulhusen.
Baktill är förändringarna mindre. Bakljusen har fått X-formade varselljus och det gula blinkersljuset rör sig på ett annat sätt än tidigare. Dessutom kan de tidigare mörka sektionerna i de tvådelade bakljusen nu lysa.
LÄS MER: Läsarstorm kring VW-koncernens farliga farthållare
Det mesta av kundernas, och vår kritik, har riktats mot förarmiljön i ID.3 och där har det hänt oväntat lite. Volkswagen-chefen Thomas Schäfer mer eller mindre lovade att de kritiserade rattknapparna med touchfunktion skulle bytas ut, men de ser ut att finnas kvar, likaså de icke upplysta svepreglagen för volym och värme under pekskärmen. Pekskärmen blir dock större, instegsversionen lilla tiotumsskärm försvinner och alla bilar får den större tolvtumsskärmen som standard. Menysystemet som kontrolleras via pekskärmen har dock inte genomgått någon stor uppdatering. Head up-displayen har nu samma AR-funktioner (förstärkt verklighet) som den i storebror ID.4.
Inredningen ska vara uppiffad med nya, helt veganska material. Det finns inte en enda bit animaliskt läder i kupén och fler ytor är skumbelagda för att öka trivseln.
Uppdaterade ID.3 börjar säljas i Sverige under årets andra kvartal och bilarna väntas komma hit under sommaren. Några nya priser är ännu inte fastställda. Som tidigare går det att köpa ID.3 med 58 eller 77 kWh stort batteri. Den mest påkostade modellen ID.3 Pro S får nu samma, något högre laddeffekt, som ID.4 och ID. Buzz, det vill säga 170 kW. ID.3 Pro laddar fortsatt med som mest 120 kW.
https://www.youtube.com/watch?v=1CXjm_3XMes
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se