Volkswagen ID.4 GTX är här med mer fart
Nu presenterar Volkswagen sin första fyrhjulsdrivna elbil – ID.4 GTX. Med två elmotorer ökar effekten och både acceleration samt toppfart förbättras. Men GTX är inte bara kraft och fart, även utseendet har vässats.
Framtiden är här och då är det bara att glömma klassiska GTI-beteckningen, nu är det nämligen GTX som gäller. Eller ja, det där var en form av överdrift, men Volkswagens lite roligare versioner av elbilarna ska ha beteckningen GTX, alltså en motsvarighet till bensinbilarnas GTI (och dieselbilarnas GTD).
I dag är dagen då Volkswagen drog skynket av första GTX-modellen, först ut är elektriska suven ID.4 som således heter ID.4 GTX.
Drivlina
Denna elektriska ”prestanda-suv” har något som övriga ID.4-modellversioner inte har, nämligen två elmotorer. Den som driver bakhjulen är på 204 hästkrafter (150 kW) och känns igen från både ID.4, som nyligen blev utsedd till årets bil i världen, och lillebror ID.3 samt tjeckiska syskonet Skoda Enyaq. Nytillskottet är en 95 hästkrafter (70 kW) stark elmotor som tar hand om drivningen av framhjulen. Tillsammans gör de båda motorerna ID.4 fyrhjulsdriven för första gången. Dock är ID.4 GTX bakhjulsdriven i normalläget, först när situationen (underlaget) kräver det, eller om föraren accelererar hårt, går drivningen på framhjulen igång. Fyrhjulsdriften kan göras permanent genom att välja körläget Traction, övriga körlägen är Eco, Comfort, Sport och Individual.
Prestanda
Totalt utvecklar elmotorerna 299 hästkrafter (220 kW) vilket är en siffra som vi känner igen från nyligen presenterade Audi Q4 50 e-tron quattro. Siffran kan ses som lite överraskande då vi är många som hade förväntat oss 306 hästkrafter (225 kW), det baserat på konceptbilen som presenterades med dubbla elmotorer på 306 hästkrafter, samma som helt nya ID.6 som även den presenterades med dubbla elmotorer på 306 hästkrafter samt att koncernsyskonet Skoda Enyaq i RS-utförande har presenterats med – just det – dubbla elmotorer på 306 hästkrafter.
Maxeffekten på 299 hästkrafter är för övrigt tillgänglig under maximalt 30 sekunder.
Mer kraft till drivningen ger förstås en snabbare bil. Volkswagen ID.4 GTX gör 0-100 km/h på 6,2 sekunder, vilket är 2,3 sekunder snabbare snabbaste ID.4:an utan GTX-beteckning. Toppfarten har Volkswagen valt att trissa upp till 180 km/h. Övriga ID.4:or maxar 160 km/h.
Batteri och räckvidd
ID.4 GTX har fått Volkswagens stora batteri vilket betyder en lagringskapacitet på 82 kWh. Det är bruttosiffran det, nettosiffran, det vill säga den kapacitet man kan nyttja, ligger på 77 kWh.
Räckvidden uppges till 48,0 mil vilket betyder är kortare än för både Q4 50 e-tron quattro och Q4 50 e-tron quattro Sportback med samma drivlina (dessa når 48,8 respektive 49,7 mil). Övriga ID.4-versioner som säljs i Sverige i dag har mellan 50,6 och 51,6 mils räckvidd.
När batteriet är tomt kan ID.4 GTX laddas med effekt på upp till 125 kW.
Utsida och skillnader
Det är inte helt lätt att se skillnaden mellan en vanlig ID.4 och en ID.4 GTX. Skulle du ta det på längdskillnaden är du skicklig, för GTX-varianten är två millimeter kortare (458,2 cm). Då är det lättare att se vilken som är vilken genom att titta på höjden, ID.4 GTX är nämligen fyra millimeter högre (161,6 cm). Bredden är däremot densamma oavsett GTX eller inte – 185,2 centimeter.
Vad du i stället ska hålla utkik efter hos ID.4 GTX är de tre ”diamantformade” LED-ljusen på vardera sida om främre stötfångaren. Gallret som täcker ytan under stötfångaren är bara ytterst lätt förändrat jämfört med exempelvis hur det ser ut på en ID.4 1st Max.
Ännu lättare att se skillnaden är att titta under VW-emblemet på bakluckan, där har nämligen ID.4-beteckningen försvunnit och gett plats åt ett GTX-emblem.
Andra synliga förändringar hos GTX-versionen är fler nedlackade ytor, exempelvis dörrsidorna nedre kanter samt större partier av bakre stötgångaren. Taket, takstolparna och takvingen är alltid svartlackerade.
Volkswagen ID.4 GTX är standardutrustad med 20-tumsfälgar vid namn Ystad. Som tillval finns 21-tumsfälgar vid namn Narvik. Bland tillvalen finner vi även ett Sport-paket som innehåller sportchassi (sänker kärran med 15 millimeter) och progressiv styrning. Vill man vara värst gör man pakettillvalet Sport Plus som bland annat gör chassit adaptivt.
Interiör, utrymme och dragvikt
Är man bekant med insidan hos ID.4 känner man tydligt igen sig i ID.4 GTX. Här har Volkswagen satsat på att få förar- och passagerarmiljön sportigare med hjälp av en annan färgställning samt röda sömmar. Dessutom pryder GTX-logotypen både ratt och instegslister samt stolarnas ryggstöd.
Utrymmet är lika gott i ID.4 GTX som i en vanlig ID.4, exempelvis är bagageutrymmesvolymen densamma – mellan 543 och 1 575 liter beroende på om baksätesryggen är i upp- eller nedfällt läge.
Vid monterad dragkrok får ID.4 GTX dra maximalt 1 200 kilo.
Pris och lansering
Volkswagen ID.4 GTX marknadslanseras under sommaren 2021. I Tyskland börjar priset på motsvarande 510 400 kronor medan priset i Sverige inleds på 565 900 kronor. I Sverige är modellen, i och med att den är en elbil, berättigad statlig subvention om 70 000 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se