Volkswagen ID.6 avslöjad!
ID-familjen är i nuläget en duo men inom kort växer den till en trio. Största syskonet ID.6 finns nu på bild – helt utan maskering. Dessutom bjuds vi på en del specifikationer.
Volkswagen ID.3 dök upp i fjol, vi har kört den flertalet gånger och den har gått tuffa test mot konkurrerande elbilar. Nu är blickarna riktade åt storebrodern ID.4 som vi nyligen var iväg och provkörde för andra gången. Denna större och rymligare elbil från Volkswagen har ännu inte börjat dyka upp på vägarna, men inom kort är det dags för de första exemplaren att rulla ut till de köpare som var tidiga med att lägga en beställning.
Men ID.4 hinner knappt rulla ut på vägarna innan blickarna riktas åt ett annat håll, nämligen åt största syskonet inom familjen – Volkswagen ID.6.
ID.6, vars lansering äger rum senare i år, har vi redan sett på spionbilder i ett par olika omgångar. För mindre än två månader sedan rullade den i trakterna runt Arjeplog, då var den förklädd till en Peugeot.
Nu får vi för första gången se ID.6 i sin fulla prakt, utan någon som helst maskering. Det är möjligt tack vare att modellen har, snabbt förklarat, blivit godkänd av kinesiska myndigheter och i samband med det har bilder hamnat på nätet.
Men inte nog med att vi får se ID.6 på bild, vi får även reda på lite intressanta siffror, inte minst storleken. Med 487,6 centimeter på längden är den 29,1 centimeter längre än lillebror ID.4. Det rör sig alltså om en rejält stor suv här, sjusitsig dessutom.
På bredden mäter den 184,8 centimeter och är därmed i princip lika bred som ID.4, däremot är den drygt fyra centimeter högre, totalt 168 centimeter.
Med 296,5 centimeter har den två extra decimeter mellan hjulaxlarna jämfört med ID.3 och ID.4.
Tjänstevikten uppges ligga på 2,28 ton.
Med dagens läcka från Kina kommer även en drivlinesiffra som nämner 204 hästkrafter, det är alltså samma effekt som finns i ID.3 och ID.4. Kraften driver bakhjulen. Fler alternativ med drivning på fler hjul, lägre samt högre effekt, kommer i senare skede.
Batteristorlekarna kommer sannolikt att vara desamma som hos ID.4, i så fall 52 respektive 77 kWh (nettosiffror) där stora varianten misstänks ge en räckvidd uppemot 50 mil, troligtvis några mil kortare än vad samma batteri klarar av i mindre modellen ID.4.
ID.6 är produktionsversionen av konceptbilen I.D. Roomzz som såg dagens ljus för snart två år sedan. Mycket hänger med till den bil som vi kommer att få se på vägarna, dock inte läckra skjutdörrarna.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se