Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Nya elbilen Volkswagen ID.7 är nu avtäckt.
Nya elbilen Volkswagen ID.7 är nu avtäckt.
Nya elbilen Volkswagen ID.7 är nu avtäckt.
1 AV 2
Från premiärvisningen av Volkswagen ID.7 samt lite från provkörningen
2 AV 2
Nya elbilen Volkswagen ID.7 är nu avtäckt.
Foto: Volkswagen AG

Volkswagen ID.7 officiell – en eldriven halvkombi

Så är den då presenterad – Volkswagens eldrivna halvkombi som går under beteckningen ID.7. Uppemot 70 mils räckvidd ska den erbjuda när den lanseras hösten 2023.

Snabba fakta om ID.7

Elmotor: 210 kW (286 hk).

Drivning: Bak.

Batteri: 82/91 kWh.

Räckvidd: Upp till 70 mil.

Längd: 497 cm.

Kaross: Halvkombi.

Vi såg den i ett första utförande redan för fem år sedan, då som konceptbilen I.D. Vizzion. I fjol somras fick vi se den som konceptbil än en gång, då under namnet ID. Aero. Nästan produktionsfärdig bil fick vi se i början av innevarande år, då hade modellbeteckningen blivit ID.7. Bilen i januari var maskerad, i dag har folieringen rivits av och hela bilen blottas. Volkswagen beskriver bilen som en konceptbil som är nära produktionsutförande. Vad vi kan se är det inte mycket som kommer att justeras inför den europeiska lanseringen i höst, i så fall smådetaljer. Kina får ta del av modellen samtidigt som Europa, USA får däremot vänta till 2024.

Volkswagen ID.7 gör en redan välvuxen ID-familj sällskap. Det hela som började med ID.3 inkluderar numera också modellerna ID.4, ID.5, ID.6 och ID. Buzz. Inom kort dyker även ett minsta syskon upp i form av ID. 2all (väntas få ett annat namn när det är dags).

– Med ID.7 tar vi nästa steg i vår eloffensiv. Sedanen (notera att VW fortfarande kallar ID.7 för sedan trots att den är en halvkombi) erbjuder en hög nivå av komfort och långa räckvidder. Redan 2026 kommer vi att erbjuda det bredaste eldrivna sortimentet av alla tillverkare i Europa – från instegsmodellen för mindre än 25 000 euro upp till ID.7 som den nya toppmodellen inom ID-familjen. Vårt mål är att nå en elbilsandel på 80 procent i Europa år 2030. Från och med 2033 kommer Volkswagen endast att tillverka elfordon i Europa, säger Thomas Schäfer som är vd för Volkswagens personbilsdivision.

Teknikens Värld är på plats vid världspremiären av Volkswagen ID.7. Mer fakta, film och bilder från premiären kommer framöver.
Teknikens Värld är på plats vid världspremiären av Volkswagen ID.7. Mer fakta, film och bilder från premiären kommer framöver.
Teknikens Värld är på plats vid världspremiären av Volkswagen ID.7. Mer fakta, film och bilder från premiären kommer framöver.
Teknikens Värld har redan kört bilen... håll utkik här på sajten för inom kort... väldigt kort... för en förhandstitt, se videon ovan.
Teknikens Värld har redan kört bilen... håll utkik här på sajten för inom kort... väldigt kort... för en förhandstitt, se videon ovan.
Teknikens Värld har redan kört bilen... håll utkik här på sajten för inom kort... väldigt kort... för en förhandstitt, se videon ovan.
1 AV 5
Teknikens Värld är på plats vid världspremiären av Volkswagen ID.7. Mer fakta, film och bilder från premiären kommer framöver.
Foto: Per-Erik Sundström / Expressen Lifestyle
2 AV 5
Teknikens Värld har redan kört bilen... håll utkik här på sajten för inom kort... väldigt kort... för en förhandstitt, se videon ovan.
Foto: Per-Erik Sundström / Expressen Lifestyle
3 AV 5
Foto: Per-Erik Sundström / Expressen Lifestyle
4 AV 5
Foto: Per-Erik Sundström / Expressen Lifestyle
5 AV 5
Foto: Per-Erik Sundström / Expressen Lifestyle

ID.7 bygger på Volkswagens arkitektur för elbilar – MEB – som samtliga ovan nämnda modeller också gör. Men Volkswagen menar att det sätts en ny standard inom effektivitet vad gäller ID.7 i och med att de siktar på uppemot 70 mils räckvidd.
En annan nyhet som ID.7 bär på är den nyutvecklade elmotorn, med internbeteckningen APP550, som genererar 210 kilowatt (286 hk). Det är mer än de elmotorer som Volkswagen tidigare lanserat.
Elmotorn driver bakhjulen, men fyrhjulsdrivna ID.7-varianter med två elmotorer är aktuella i senare skede.

Två olika batteristorlekar ska erbjudas till denna eldrivna ”kombicoupé” som har ett lågt luftmotståndsvärde (Cd) på 0,23. I modellversionen kallad Pro sitter ett 82 kWh-batteri med nettokapacitet på 77 kWh medan Pro S-varianten har 91 kWh-batteri där 86 kWh nyttjas.
Förutom att Pro S ger längre räckvidd per laddning, som ovan nämnt upp till 70 mil, kan den även laddas snabbare med effekter på upp till 200 kW. Instegsversionen Pro mäktar ”bara” med 170 kW och har 61,5 mils räckvidd.

1 AV 4
Foto: Volkswagen AG
2 AV 4
Foto: Volkswagen AG
3 AV 4
Foto: MARTIN MEINERS / Volkswagen AG
4 AV 4
Foto: Volkswagen AG

Interiört är det strikt och avskalat som i övriga ID-modeller men innehåller ändå klara skillnader i utförandet. Ett exempel är mätarklustret framför föraren som inte utgörs av en skärm placerad på instrumentbrädan utan är i stället integrerat i den ”horisontella linje” som även innehåller ventilationsgallren. Ratten med tillhörande knappar känner vi däremot igen från de andra ID-modellerna.
Infotainmentskärmen mäter 15 tum på diagonalen och har, efter tidigare kritik från ID-ägare, fått bakgrundsbelysta ”knappar” i underkant samt ett nytt gränssnitt som ska vara mer överskådligt och lätthanterat. Utöver skärmen och mätarhuset är ID-7 utrustad med head up-display med AR-teknik (Augmented Reality, det vill säga ”förstärkt verklighet” där grafiska element läggs ovanpå verklighetsbilden).
Dessutom har ID.7 en ny, smart klimatanläggning som anpassar sig efter en rad olika parametrar – något vi skrivit om tidigare.

Halvkombi...
Halvkombi...
Halvkombi...
... och laddlucka på höger bakskärm.
... och laddlucka på höger bakskärm.
... och laddlucka på höger bakskärm.
1 AV 2
Halvkombi...
Foto: Volkswagen AG
2 AV 2
... och laddlucka på höger bakskärm.
Foto: ingo barenschee / Volkswagen AG

Volkswagens nya elbil kanske ser nätt ut men faktum är att ID.7 är en ganska stor modell. Med 496,1 centimeter på längden är den nästan två decitmeer längre än Passat och en decimeter längre än en annan Volkswagen halvkombi, nämligen Arteon.
Avståndet mellan hjulaxlarna är 296,6 centimeter, cirka tolv centimeter mer än vad Arteon når upp till. Med så pass långt axelavstånd lär de interiöra utrymmena vara goda, något Volkswagen också gärna poängterar. Framtida test och provkörningar kommer att dyka djupare ner i ämnet. Vi kan redan nu avslöja att vi har provkört ID.7 – den kan du läsa här. (En liten glimt från körningen ser du i filmen längst upp i artikeln).

Kanske mest intressant med ID.7 är den kommande kombiversionen (svenskars hjärtan bankar fortfarande för herrgårdsvagnar även om suvarna tar över allt mer) som vi redan sett smakprov av i form av ID. Space Vizzion.
Men innan det är kombidags ska ID.7 i halvkombiutförande börja tillverkas i Volkswagens fabrik i tyska Emden.

Några priser är ännu inte offentliggjorda men säljstarten sägs vara planerad till tredje kvartalet 2023. Priserna kan vi därmed misstänka blir kända under sommaren.