PeO Kjellström kör vätgasdrivna bränslecellsbilar som aldrig förr.

Volkswagen Passat HyMotion – tre snabba från provkörningen

Bränslecellsbilarna står som spön i backen och PeO Kjellström som befinner sig i Los Angeles får, som en av få i världen, köra ännu en. Denna gång står Volkswagen Passat HyMotion på menyn.

Lika bra som den laddhybridbränslecells-Audi du körde i går?

– Ja, det får man väl säga även om tekniken är lite enklare i Volkswagen Passat. Men så ska det vara i den här företagsgruppen. Passat HyMotion har vare sig laddhybridteknik eller fyrhjulsdrift.

Men att köra då?

– Lika tyst och fin som Audi. Snabb i reaktionerna. 136 hästkrafter utvinns. Hela drivlinan är för övrigt byggd och utvecklad av Volkswagen-gruppen, och det är exakt samma grejer i Golf som även den finns som bränslecellsbil. Båda klarar 50 mil på en tankning vätgas, vi fick köra 15 kilometer i stadstrafik så det kan man inte utläsa något av.

– Företaget tror verkligen på denna teknik men inte i morgon eller i övermorgon. Det tar fram till 2020 innan bränslecellsbilar kan tas på allvar. Om man ska lyssna på Volkswagen-gruppen alltså.

Så Passat HyMotion kommer heller inte i produktion?

– Det gör den säkert men då ser inte Passat ut som vi känner den idag.

Mer om Volkswagen Passat HyMotion läser du i kommande nummer av Teknikens Värld. I det numret berättar PeO mer om tekniken och upplevelsen att köra en bil som endast spottar ur sig H2O, det vill säga vatten.

https://youtu.be/nHp5YF1EuSM

Fakta om Volkswagen Passat HyMotion

Vätgas, som tankas, och syre, som tas upp från omgivande luft, driver själva bränslecellsstacken som producerar elektricitet som en elmotor på 136 hästkrafter (100 kW) använder för att sätta fart på framhjulen.

Fyra tankar fylls med vätgas på ungefär tre minuter, motsvarande en vanlig påfyllning av bensin eller diesel på macken. Därefter finns det drivmedel för cirka 50 mils körning innan det är dags för påfyllning igen.

Den enda biprodukt som uppstår vid den kemiska reaktionen i bränslecellen är vanliga vatten.

Passat HyMotion har även ett litiumjonbatteri som laddas upp vid retardation. Energin som lagras i batteriet används till att hjälpa elmotorn vid accelerationer och därmed ges den totala räckvidden en liten knuff upp till bättre siffror.

I filmen nedan kan du se hur drivlinan fungerar i Golf Sportscombi HyMotion som har exakt samma tekniska lösning som Passat HyMotion.