Volkswagen presenterar elektriska kombin ID. Space Vizzion
Elbilar är antingen småbilar eller stora suvar, den klassiska familjekombin har än så länge inte varit intressant för 100-procentig elektrifiering. Men nu visar Volkswagen upp vad som komma skall i form av konceptbilen ID. Space Vizzion.
Vi såg den i form av skisser redan för ett par veckor sedan. Nu handlar det inte längre om pennstreck utan om den riktiga konceptbilen ID. Space Vizzion som ska ställas ut på bilsalongen i Los Angeles med start kommande fredag. Där ska bilen väcka intresse genom att visa upp något många går och längtar efter, nämligen en helt ”vanlig” kombi med elektrisk drivlina. ID. Space Vizzion är helt enkelt en studie i hur barnfamiljer med behov av (last)utrymme i framtiden sannolikt kommer att färdas. Volkswagen själva kallar bilen för ett nytt sätt att tänka och en ny typ av mobilitet. Vidare beskriver de den som en kombination av Gran Turismo (formerna) och suv (proportionerna). Vi beskriver den hellre som en… kombi.
Formerna är mjuka och svepande. Aerodynamik har varit ett av ledorden vid skapandet av konceptbilen som har ett cW-värde på 0,24. Det syns kanske tydligast över det långa glastaket som avslutas med en takvinge som lämnar en smal luftspalt mot bakluckans ovankant. Även huven har kanaler där luftens väg över karossen optimeras. Förhoppningsvis hänger dessa detaljer med till den framtida produktionsbilen.
TEST: Nya Volkswagen Passat Sportscombi GTE
ID. Space Vizzion, som precis som övriga ID-bilar baseras på MEB-plattformen, är 495,8 centimeter lång vilket gör den väldigt mycket längre än Passat Sportscombi, 18,5 centimeter längre för att vara mer exakt. Den är dessutom längre än en Touareg, till och med ett par eller några centimeter längre än samtliga i kvartetten Audi A6 Avant, BMW 5-serie Touring, Mercedes E-klass Kombi och Volvo V90.
På bredden är konceptbilen 189,7 centimeter och på höjden 152,9 centimeter, det vill säga bred som en Audi A6 och hög som en Passat.
Lastutrymmet uppges svälja 586 liter vilket är klart mindre än de 650 liter som Passat Sportscombi rymmer. Under bagagerumsgolvet finns ett utrymme som innehåller två så kallade longboards, en form av skateboards. Dessa är precis som bilen elektriskt drivna.
Interiören är av naturliga skäl rymlig. Bilens storlek och avsaknaden av förbränningsmotor under huven (har lett till att A-stolparna har kunnat flyttas längre fram) gör sitt till.
Designmässigt har Volkswagens team med ansvar för interiörer arbetat med rena, raka linjer och mestadels ljusa färger. Det är avskalat med fåtal knappar och inga vred. Ratten är visserligen modern och tekniskt avancerad men den påminner en hel del om den vita bakelitratt som fanns i Typ 1 (Bubblan) med två horisontella rattekrar som bildade en rak linje. Den tredje (nedre) rattekern på ID. Space Vizzion skulle kunna liknas vid ”tutkransen” i krom som flera Typ 1:or hade.
På höger sida om ratten sitter växelväljaren, på vänster sida spaken som styr vindrutetorkarna.
En stor display på 15,6 tum mitt på instrumentbrädan ser till att de åkande kan fingra fram inställningar och annat som berör bilens alla delar. Föraren kan som vanligt knappa på den men har även två andra informationskällor att ta del av – en liten display bakom ratten som visar det mest grundläggande samt en head up-display med AR-teknik (Augmented Reality som förstärker verkligheten med ett lager datorgenererad grafik ovanpå).
Föraren har ytterligare en informationskanal via en interaktiv ljuslist – ID. Light – som är placerad mellan A-stolparna.
Space Vizzion har inte bara en drivlina utan två. I båda fallen utgör energilagringen av ett batteri på 77 kilowattimmar (kWh) netto (82 kWh brutto). I ena fallet förs energin över till en elmotor på 279 hästkrafter som sätter fart på bakhjulen, i andra fallet fördelas energin även till en främre elmotor på 102 hästkrafter som driver framhjulen. I sistnämnda fall uppgår totaleffekten till 340 hästkrafter.
Med dubbla elmotorer och 4Motion-fyrhjulsdrift nås 100 km/h efter 5,4 sekunder. Toppfarten är begränsad till 175 km/h.
Räckvidden enligt nya, mer rättvisande WLTP-körcykeln uppges till som mest 59 mil.
Kombin Volkswagen ID. Space Vizzion kommer i produktionsutförande att få sällskap av en sedanmodell (ID. Vizzion från i fjol). Volkswagen förtydligar att dessa båda inte ersätter Passat utan är ett komplement till märkets populära mellanklassmodell som ska fortsätta att säljas globalt.
Planerad introduktion för produktionsversionen av ID. Space Vizzion är i slutet av 2021.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se