Volkswagen sänker elbilspriser i Kina
I juni sänktes priset på eldrivna Volkswagen ID.3 till 175 000 kronor för att få fart på försäljningen i Kina. Försäljningen fyrdubblades!
Kinesiska bilköpare gillar de inhemska märkena alltmer, och det märks tydligt på elbilsmarkanden. Volkswagen sålde i maj 11 302 elbilar i Kina vilket gav en relativt blygsam marknadsandel på 2,9 procent. Jämfört med BYD är det småpotatis. Bästsäljaren är eldrivna BYD Dolpin som i maj hittade vägen till 29 000 kunder. BYD Atto 3 såldes i 26 000 exemplar samma månad. Totalt sett hade BYD 28 procent av elbilsmarknaden i Kina.
Priset är förmodligen en förklarande faktor. Nämnda BYD Dolpin kostar 170 000 kronor i Kina, BYD Atto 3 börjar på 195 000 kronor.
För att köpa marknadsandelar av konkurrenterna har alltså Volkswagen sänkt priset med 16 procent på inroparen ID.3. Från 149 900 yuan till 119 900 yuan, omkring 175 000 kronor, vilket placerar ID.3 strax under BYD Atto 3 i pris. Kinesiska elbilskunder såg möjligheten till en bra affär och har strömmat till. I juni har Volkswagen i Kina fått 10 000 order på ID.3, fyra gånger mer än vad man sålde månaden innan. Enligt uppgifter i media är prissänkningen ”tillfällig”, men det är också vad bilhandlare brukar säga.
Den Volkswagen ID.3 som säljs i Kina är lokalt tillverkad i Shanghai. Batteriet är på 57,3 kWh och till synes snarlikt det som erbjuds i Europa, där man anger 58 kWh som nettokapacitet. Elmotorn i Kina-ID.3 är på 170 hästkrafter, medan den svenska instegsversionen ger 204 hästkrafter. Måtten är identiska, det är ingen skillnad mellan kinesiska och europeiska Volkswagen ID.3. Den stora skillnaden är priset. Volkswagen ID.3 kostar i Sverige från 479 900 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se