Volkswagen satsar 745 miljarder kronor på elektrifiering, hybrid-drivlinor och digital teknik
De närmaste fem åren kommer Volkswagen-koncernen att investera 73 miljarder euro, motsvarande ungefär 745 miljarder svenska kronor, på den digitala tekniken. Det klubbades igenom under ett styrelsemöte nyligen. Allt i en satsning som ska resultera i att Volkswagen går från att ha varit en traditionell biltillverkare till ett digitalt mobilitetsföretag.
Tempot är högt och i år har en stor andel av nybilsköparna vänt blickarna mot elbilar och laddhybrider. Det är inget som väntas mattas av inom det närmaste, elbilar och laddhybrider är eftertraktade. Det är också därför som Volkswagen behöver göra den här satsningen, för att säkra sin egen och koncernens framtida framgång.
För att kunna nå målen med de här satsningarna är planen att det ska ske en 30 procentig produktivitetsökning och att besparingar ska göras inom området administration. Hur exakt det kommer att genomföras återstår att se och om folk inom administration kommer bli av med sina jobb.
Tanken är att produktportföljen ska effektiviseras, kanske kan det bli så att någon eller några modeller får stryka på foten när Volkswagen ska se över hela sitt produktutbud och dess olika kombinationer av drivlinor och funktioner. Eller så kan det helt enkelt vara så att vi som bilköpare får färre möjligheter inom Volkswagen-koncernens produktportfölj. Det lär vi bli varse vad det lider.
Fram till mitten av decenniet ska ungefär 27 miljarder euro, 275 miljarder kronor, gå till investeringar i digitalisering vilket är en fördubbling jämfört med i dag. 360 miljarder kronor, kommer gå till helelektriska fordon medan ungefär 110 miljarder kronor är öronmärkta för hybridfordon.
Vi vet sen tidigare är att fram till 2030 ska Volkswagen ha lanserat 70 helelektriska modeller varav cirka 20 är i produktion redan. 60 stycken hybrider ska också lanseras under samma tidsperiod, varav ungefär hälften redan är under tillverkning.
Av de i runda slängar cirka 26 miljoner helelektriska bilar som ska tillverkas fram till 2030 är det 19 miljoner som kommer bygga på den välkända MEB-plattformen, resterande sju miljoner fordon kommer baseras på PPE-plattformen. PPE står för Premium Platform Electric och är ämnad för större bilar som till exempel nuvarande Porsche Taycan.
Volkswagen satsar också en miljard euro på att bygga en produktionsanläggning för battericeller i Salzgitter, vilket ska ske i samarbete med svenska Northvolt, anläggningen väntas tas i bruk 2024. Allt detta och förmodligen mycket mer därtill ska bidra till att Volkswagen ska vara helt klimatneutralt 2050.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se