Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
1 AV 2
Teknikens Värld testar elbilsförbrukningen med takbox jämfört med lastbox på dragkroken.
2 AV 2
Foto: Volkswagen

Volkswagen Touareg facelift officiell

Nya strålkastare och en sensor som känner av eventuell taklast. Det hör till nyheterna i uppdaterade Touareg. Leveranserna startar i höst.

Volkswagens stora suv Touareg presenterades i sin tredje generation på våren 2018. Så den har redan fyllt fem och det är hög tid för en uppfräschning. Så nu har den fått en inifrån rödbelyst emblem på bakluckan. 

Det är inte allt, även om det absolut skulle vara tillräckligt. Man har också stoppat in nya, smarta LED-matrix-strålkastare som följer vägen där fram och nya LED-lampor där bak som bildar en hel ljusramp. Grillen och stötfångaren har fått ny form. Fälgarna är också nya. 

Sedan följer en obegriplig ordsallad i Volkswagens pressmeddelande. Förarmiljön har möblerats om något, men riktigt hur är det svårt att tyda när de skriver så här: ”Som en ’enskärmsdesign’ bildar de två displayerna ett digitalt landskap på en visuell och operativ axel”. Nytt är i alla fall trådlös mobilintegration med Apple Carplay och Android Auto. Och så har mittkonsolens sidopaneler tillverkats av ett förbättrat skummaterial som ska vara skonsammare mot knäna. 

Fyrhjulsdrift är förstås standard.
Fyrhjulsdrift är förstås standard.
Fyrhjulsdrift är förstås standard.
1 AV 8
Fyrhjulsdrift är förstås standard.
Foto: Ingo Barenschee / Volkswagen / Volkswagen AG
2 AV 8
Foto: Volkswagen / Volkswagen AG
3 AV 8
Foto: Volkswagen / Volkswagen AG
4 AV 8
Foto: Volkswagen / Volkswagen AG
5 AV 8
Foto: Volkswagen / Volkswagen AG
6 AV 8
Foto: Volkswagen / Volkswagen AG
7 AV 8
Foto: Volkswagen / Volkswagen AG
8 AV 8
Foto: Volkswagen / Volkswagen AG

Viktigast av allt är kanske att fjädringen har fått sig en omgång och Volkswagen lovar att komforten ska ha förbättrats, oavsett om bilen har stål- eller luftfjädring. Som tidigare är både aktiva krängningshämmare och fyrhjulsstyrning tillval. 

Numera har Touareg också en taklastsensor, som berättar för antisladdsystemet att gripa in lite tidigare om den känner av last på taket. Eller som Volkswagen beskriver det, att det möjliggör, ”i samverkan med styrsystemen och chassits hårdvara, överföra högre sidokrafter och därmed öka smidigheten på vägen”. Så kan man också försöka beskriva en säkerhetsförbättring.  

Motoralternativen är gamla kändisar: en dieseldriven V6:a på 286 hästkrafter och en bensindriven laddhybrid på 462 hästkrafter. 

Förförsäljningen av uppdaterade Touareg startar i juni och de första bilarna väntas komma hit någon gång under hösten. Några priser finns inte tillgängliga ännu.