Volkswagen Touareg R – nu kommer laddhybriden till Sverige
844 900 kronor kostar det att bli ägare av en Volkswagen Touareg R, den kraftfulla laddhybrid av Volkswagens (i Europa) största suv. Svensk premiär är det i november, men redan nu har orderböckerna öppnats.
Det var tidigt i våras som Volkswagen berättade om Touareg R, även om vi redan för ett år sedan skrev om att Touareg för första gången sedan 2009 får användning för bokstaven R igen.
Nu är tiden nästan inne för lansering i Europas femte största land. Volkswagen Sverige har nämligen öppnat upp för beställning och i nästa månad, november, äger själva lanseringen rum.
Det som gör Touareg R extra intressant är drivlinan, det är nämligen första gången som Volkswagens stora suv finns i laddbart hybridutförande. Förra Touareg-generationen (2010-2018) fanns som hybrid, dock inte laddbar via kabel.
Volkswagen Touareg R har en tre liter stor V6 TSI-bensinmotor på 340 hästkrafter som tillsammans med en 136 hästkrafter stark elmotor står för framdrivningen. Tillsammans kan de leverera maximalt 462 hästkrafter och 700 newtonmeter, krafter som via samtliga fyra hjul får iväg den knappt 2,5 ton tunga bjässen från stillastående till 100 km/h på 5,1 sekunder. Siffrorna räcker också till att ge modellen en fin dragkapacitet, max dragvikt ligger nämligen på 3,5 ton och gäller även i elektriskt läge.
PROVKÖRNING: Volkswagen Touareg V6 TSI 340 4Motion Edition X
Lagringen av energi sker i ett litiumjonbatteripack med bruttokapacitet på 17,9 kWh (kilowattimmar). Nettokapaciteten är 14,1 kWh, det vill säga 79 procent av totala kapaciteten. Vid körning på el är räckvidden vid blandad körning enligt WLTP-körcykeln cirka 4,7 mil. Samma körcykel ger en förbrukningssiffra på 2,46 kWh per mil, vilket i teorin längre räckvidd än siffran nämnd i föregående mening. I hybridläge, där elmotor och bensinmotor gemensamt agera drivkälla, är förbrukningen 0,28 liter per mil, så länge batteriet innehåller tillräckigt med energi, och räckvidden vid blandad körning är uppemot 81 mil.
I elektriskt läge är toppfarten 135 km/h, annars är den begränsad till 250 km/h.
Tyvärr stjäl batterierna en hel del av bagageutrymmet. Medan en bensin- eller dieseldriven Touareg rymmer 810 liter längst bak, med uppfällt baksäte, rymmer Touareg R ”bara” 610 liter. Hela 25 procent av volymen försvinner, vilket får anses vara ganska mycket.
DUELL: Volkswagen ID.3 mot Kia e-Soul
Som man kan förvänta sig av en Volkswagen med R-beteckning är det mycket utrustning som standard. I Touareg R får man bland annat exteriöra detaljer som får modellversionen att särskilja sig från övriga Touareg-modeller. Volkswagen menar att dessa detaljer gör exteriören förförisk.
20-tumsfälgar är standard men finns att få upp till 22 tum stora.
Standard är även Travel Assist, Volkswagens semiautonoma system som håller bilen i sin fil och med bibehållet avstånd till framförvarande fordon, men i Touareg R fungerar det upp till 250 km/h i stället för 210 km/h som i andra VW-modeller med tekniken.
IQ.Light LED matrix-strålkastare tillhör också standardutrustningen, så även adaptiv luftfjädring, 12-tums digitalt mätarhus, 15-tums infotainmentskärm (Discover Premium), öppningsbart panoramaglastak, läderklädsel, elstolar, elektrisk baklucka och mycket annat.
I tillvalslistan hittas bland annat ekologisk läderklädsel, dragpaket, Trailer Assist och nya parkeringsassistanssystemet med Park Assist Plus (kan parallell- och vinkelparkera hela på egen hand) samt Park Assist med fjärrkontroll (tillåter föraren att parkera bilen utan att behöva sitta i den).
EXKLUSIVT: Vi kör Volkswagen ID.4
Som nämnt i denna artikels första stycke är de svenska orderböckerna nu uppslagna och redo att ta emot beställningar. Själva marknadsintroduktionen hos de svenska Volkswagen-handlarna äger rum i november. Volkswagen Touareg R börjar på 844 900 kronor.
Volkswagen Touareg kommer även i ett annat laddhybridutförande, då heter modellen Touareg eHybrid. Den har samma drivlina som Touareg R men effekten och vridet har tonats ned till 381 hästkrafter och 600 newtonmeter. Dessutom är standardutrustningslistan inte riktigt lika diger, exempelvis levereras den med 18-tumshjul i stället för 20 tum. Denna svagare och billigare modellversion tar dock inte Volkswagen Sverige in till vårt avlånga land.
Senare i år utökas Volkswagens utbud av laddhybrider, som för tillfället består av Golf eHybrid, Golf GTE, Passat GTE samt Touareg R, till att även inkludera Tiguan eHybrid, Arteon eHybrid och Arteon Shooting Brake eHybrid.
Vilka vinterdäck ska du köpa?
Läs vårt stora vinterdäcktest så får du koll!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se