1 AV 2
Från Stockholm till Nice med Kia EV6 och Volkswagen ID.5
2 AV 2
Foto: Volkswagen

Volkswagen uppgraderar plattformen MEB som blir MEB+

Längre räckvidd, bättre laddkapacitet och mer digital teknik med Volkswagens uppgraderade plattform för elbilar: MEB+.

I en strid ström har Volkswagen lanserat nya elbilsmodeller byggd på den för ändamålet skräddarsydda plattformen MEB. Sedan 2019 har ID.3, ID.4, ID.5 och ID. Buzz/Cargo kommit ut på marknaden liksom modeller från syskonmärkena Audi, Cupra och Skoda. Totalt har över 670 000 bilar byggts på plattformen som nu får en uppföljare vid namn MEB+, bekräftar Volkswagen i ett pressmeddelande.

Med MEB+ erbjuds en räckvidd på upp till 70 mil på en laddning tack vare ny batteriteknik. Även laddkapaciteten ska för bättras, Volkswagen uppger siffror 175–200 kilowatt. Dagens ID-bilar kan med den senaste uppdateringen nå en laddkapacitet på 135 mot tidigare 125 kilowatt och nå en sträcka på 51,6 mil på en laddning vid blandad körning enligt WLTP-körcykeln. 

Vi provsatt MEB-plattformen som väldigt ny. Foto: Expressen Lifestyle

Även den digitala biten ska förbättras vilket bland annat ska omfatta bilarnas autonoma (självkörande) egenskaper. När vi får se plattformen är oklart, Volkswagen tillkännager bara att de ska investera i tekniken de kommande åren.

I samma pressmeddelande gör de klart att tio nya eldrivna modeller ska lanseras till 2026, en av dessa ska vara den nya instegsmodellen med en prislapp på runt 25 000 euro (cirka 273 000 kronor) men även prestandamodeller står på tur.

I vårt senaste test av en ID-bil (ID.5 GTX), där vi ställde den mot Kia EV6 AWD i en resa genom Europa, kom vi 35 mil på en laddning mot angivna 47,1 mil. Vid rätt förhållanden kom laddeffekten upp i nära den angivna även om snittet blev 100 kW. Mest kritik fick bilen för pekskärmslösningen. Läs testet nedan.